Linn Pedersen på MELK

I Linn Pedersens siste utstilling på MELK viser hun ni nye fotografier og en installasjon. Vi har snakket med Linn om utstillingen «Captain´s Cabin»:

Fra utstillingen «Captain´s Cabin» av Linn Pedersen.

Denne uken åpner din tredje soloutstilling på MELK. Hva viser du i utstillingen?

Nå er jeg akkurat ferdig med å installere! Jeg viser ni fotografier i størrelse 80x100cm, og en installasjon med objekter i sement, tau og voks. Fotografiene er en blanding av inverterte fargebilder og sort-hvitt bilder med og uten filter. Så det er en fin blanding av forskjellige teknikker.

Utstillingen bærer tittelen «Captain´s Cabin», kan du si noe om bakgrunnen for tittelen?

Ordet camera betyr opprinnelig et rom, og i denne utstillingen har jeg sett for meg kameraet som et omreisende rom. Det er en slags fortelling eller reise, uten noe bestemt narrativ. Jeg tenker litt på bildene som portretter av de ulike tingene som dukker opp på ferden … Samtidig kan det også referere til de mange motivene av ulike farkoster og boenheter som finnes i utstillingen. Så det er med andre ord uklart hva som egentlig er kapteinens rom, kan du si.

Fra utstillingen «Captain´s Cabin» av Linn Pedersen.

Du har i en rekke utstillinger de siste årene arbeidet med alternative fotografiske prosesser og uttrykksformer, blant annet cyanotypi, camera obscura og negative bilder. Kan du fortelle litt om hvordan du arbeider med fotografi, og ditt forhold til fotografiet?

Min faste følgesvenn er et Mamiya 7II, som jeg kjøpte da jeg gikk første året på Kunsthøgskolen i Bergen. Det er på mange måter dette kameraet som jeg har utviklet mitt kunstneriske blikk gjennom, men som du sier har jeg også eksperimentert med andre analoge teknikker.

Min interesse for cyanotypier kom gjennom Anna Atkins og de tidlige kvinnelige fotografiske pionerene. Da jeg prøvde ut dette, gjenoppdaget jeg gleden ved å arbeide direkte med materialet og motivene i mørkerommet – som jeg gjorde mye under studiene.

I mine siste prosjekter gjør jeg imidlertid en mer «uren» blanding av analogt og digitalt, som bildene jeg viser på MELK nå.

I utstillingen på MELK viser du en serie bilder med tittelen «Day for night», som tar i bruk en spesiell teknikk som er mest kjent fra produksjon av spillefilm. Kan du fortelle om disse bildene og hvordan de er fremstilt? 

Denne teknikken er lett gjenkjennelig fra eldre spillefilmer, der «månelyset» kaster mistenkelig skarpe skygger i landskapet: de er med andre ord filmet i skarpt dagslys, men med undereksponering og blålige filtre. Teknikken gir bildene en ganske kunstig, men samtidig rolig og drømmende karakter som jeg liker. I bildene mine bruker jeg en blanding av analoge og digitale teknikker, der jeg tilpasser de ulike motivene til hverandre i forsøket på å lage en god visuell sammenheng.

Fra utstillingen «Captain´s Cabin» av Linn Pedersen.

UTSTILLINGEN CAPTAIN´S CABIN AV LINN PEDERSEN VISES PÅ MELK, MED UTSTILLINGSÅPNING FREDAG 04. MAI 19:00-21:00.

Ønsker du å studere fotografi? Les mer om Oslo Fotokunstskole og søk skoleplass for heltids- og deltidsstudium (kveld). Oslo Fotokunstskole er en fotoskole i Oslo for deg som ønsker å utforske dine kreative evner i et engasjerende og dynamisk miljø. Skolen ble etablert i 1989 og holder til i velutstyrte lokaler ved Alexander Kiellands Plass. Les mer om hvordan du kan starte din fotoutdanning på oslofotokunstskole.no.

Reklamer

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

w

Kobler til %s