Solveig Lønseth mottaker av fotokunstprisen

Solveig Lønseth er vinneren av årets fotokunstpris på 150.000 kroner. Vi har snakket med Solveig om vinnerverket KOLO KLORO KROMIA som endrer farge etter lysforholdene i rommet:

Solveig Lønseth er årets vinner av BKHs Fotokunstpris som deles ut i forbindelse med Vårutstillingen. Foto: Anne Valeur

Du ble i forrige uke tildelt Bildende Kunstneres Hjelpefonds fotokunstpris pålydende 150.000 kr for «det verk som anses som mest betydningsfullt» i VårutstillingenFotogalleriet. Kan du fortelle om vinnerverket?

KOLO KLORO KROMIA er et nytt fotografisk verk gjort spesifikt for Fotogalleriet og Vårutstillingen 2018. Verket responderer til rommet med utgangspunkt i kilden til naturlig lys: vinduet. Formalt fremstår verket som et strukket vindusbeslag, montert i øvre del av vinduskarmen, derfra strekker det seg inn i rommet med en tvist inn mot veggen. Verket har samme mål som den indre vinduskarmen er dyp, 50 cm og er 640 cm lang. KOLO KLORO KROMIA er utført i samme materiale som vindusbeslagene på fasaden, alusink, og er i enden knekt tilsvarende disse.

Solveig Lønseth – KOLO KLORO KROMIA, 2018. Foto: Istvan Virag

 Verkets tittel, KOLO KLORO KROMIA, er et stykke poetisk tungeakrobatikk i seg selv. Hva henspiller tittelen på?

Tittelen refererer direkte til verkets ytterlige komponenter, sammensatt til en lyssensitiv emulsjon; kolofonium, klorofyll og fotokromatisk pigment. Kolofonium er utvunnet av furu, et i utgangspunktet svært lyskrevende treslag. Kolofonium var en viktig bestanddel i utviklingen av fotopionerene Louis Daguerre (1787-1851) og Joseph Nicéphore Niépces (1765-1833) fotografiske prosess physautotyp.

Klorofyll reagerer også på lys, og har lenge blitt benyttet i alternative fotografiske prosesser nært beslektet med John Herschel’s anthotyp. Kloro stammer fra det greske ordet chloros som betyr grønn. Det fotokromatiske pigmentet reagerer spontant på dagslys og blir grønnere avhengig av mengde lys det utsettes for. Prosessen er reversibel: fargens intensitet øker med dagslyset, og trekker seg tilbake når lyset uteblir. Krom kommer fra gresk khrôma som betyr farge.

Solveig Lønseth – KOLO KLORO KROMIA (detalj), 2018. Foto: Istvan Virag

I verket har du benyttet deg av lyssensitiv emulsjon, noe du også har jobbet med tidligere gjennom den gamle fotografiske teknikken cyanotypi, blant annet i ditt bidrag til utstillingen Seeable/Sayable på Kunstnernes Hus i 2016. Hva er det som fikk deg til å begynne fatte en interesse for disse alternative fotografiske teknikkene?

Godt spurt. Det er flere år siden jeg tok filmen ut av kameraet og utsatte den for lys direkte. Der og da skjedde det noe med min interesse for fotografi. Det hele ble langt mer fysisk, nærmere lyset. Siden den gang har jeg med ulike teknikker og materialer strebet etter å gjengi lyset i fysisk form. Representere det. Arkitektur og sted har virket inn på valgene underveis. Eksempelvis da jeg deltok i utstillingen Black Mountain, an Interdisciplinary Experiment ved Hamburger Bahnhof i 2015. Jeg ville konservere museumslyset, feste det til lyssensitivt fotopapir, for så å fremkalle det inne i museet. Utfordringen var at jeg ikke fikk ta med fotokjemi inn. Dette førte meg til cyanotypiet, som enkelt lar seg fremkalle i vann.

Fra monteringen av verket på Fotogalleriet. Foto: Ola Lønseth

I tillegg til din egen kunstneriske praksis assisterer du kunstneren Elise Storsveen, som del av den nystartede Kunstnerassistentordningen. Kan du si noe om din erfaring fra å jobbe som assistent, og litt om hvordan ordningen fungerer? Er dette noe du kan anbefale andre unge kunstnere?

Styrken i Kunstnerassistentordningen er potensialet til generasjonsutveksling. Det var også utgangspunktet for at vi søkte sammen. I tillegg sikrer kunstnerassistentordningen forutsigbar inntekt for assistenten. Som kunstnerassistent for Elise blir jeg eksponert for veldig relevant arbeid.

Grunnen til at vi søkte sammen akkurat nå, er fordi hun er midt oppe i arbeidet med utsmykkingene ved Norges miljø- og biovitenskapelige universitet (NMBU), Gardermoen og Arkitektur- og designhøgskolen i Oslo (AHO). Elise har lang fartstid når det kommer til utsmykkinger. Hun trenger et arbeidsjern, og jeg ønsker å tilegne meg kompetanse innenfor utsmykking. Siden jeg i mitt eget kunstnerskap arbeider med prosjekter tett knyttet opp mot arkitektur, har jeg relevant erfaring som kommer godt med. Elise har full tillit til min måte å arbeide på, og gir meg ansvar og utfordringer. Finner man riktig kunstner å samarbeide med, får en mye ut av et slikt arbeidsår, tenker jeg.

Solveig Lønseth på befaring på Arkitektur- og designhøgskolen i Oslo, som assistent for Elise Storsveen. Foto: Elise Storsveen

KOLO KLORO KROMIA AV SOLVEIG LØNSETH VISES I VÅRUTSTILLINGEN 2018 PÅ FOTOGALLERIET, TIL OG MED 24.06. SE MER AV SOLVEIGS ARBEIDER PÅ SOLVEIGLONSETH.COM

Ønsker du å studere fotografi? Les mer om Oslo Fotokunstskole og søk skoleplass for heltids- og deltidsstudium (kveld). Oslo Fotokunstskole er en fotoskole i Oslo for deg som ønsker å utforske dine kreative evner i et engasjerende og dynamisk miljø. Skolen ble etablert i 1989 og holder til i velutstyrte lokaler ved Alexander Kiellands Plass. Les mer om hvordan du kan starte din fotoutdanning på oslofotokunstskole.no.

Reklamer

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

w

Kobler til %s