Kristian Skylstad om årets avgangsutstilling

Oslo Fotokunstskoles avgangsutstilling åpner tirsdag 29. mai på Kunstplass 10. Vi har snakket med Kristian Skylstad, som har veiledet halve klassens eksamensprosjekter, om årets avgangsprosjekter og tendenser blant årets avgangsstudenter:

Bilde fra avgangsprosjektet til Ylva Teigen Aas.

Du har vært veileder for halve avgangsklassen. Hvordan har det vært å følge prosessen fra idé til ferdig verk i utstillingen?

Det har vært litt annerledes enn tidligere, da jeg har vært lærer i kunsthistorie for hele klassen samtidig som jeg har veiledet. Hele klassen er en rimelig frittenkende gjeng, mens de jeg har forholdt meg til som veileder har tilsynelatende et behov for å behandle noe veldig menneskelig. Tidligere har jeg måttet dytte folk litt på plass, forholde meg mer til usikkerhet enn sikkerhet, mens disse studentene virker sikre i sin sak jevnt over. Sånn sett har mye handlet om detaljer, da det virker tilsynelatende som om avgangsprosjektet er en videreføring av et prosjekt, eller et komponent i en større helhet.

Dette er en veldig resonnerende klasse, som ikke bruker sin posisjon til å framlegge sannheten, men heller stille spørsmål. Da blir den evaluerende prosessen givende begge veier. Jeg har sannsynligvis lært like mye som dem av å drøfte disse arbeidene, men må ærlig innrømme at jeg akkurat nå er rimelig forvirret. Kanskje er det fordi jeg har lyst til å leke litt selv, men ser at det finnes uskrevne begrensninger i større grad i min generasjon? Jeg håper noen i denne klassen, uten å nevne navn, kommer til å ha definerende stemmer i kunstfeltet om tjue år. Da blir det mindre trangt om plassen.

Bilde fra avgangsprosjektet til Marcus Reistad.

Er det noen tendenser å spore blant årets studenter i hvordan de tilnærmer seg fotografiet?

Det er mindre form for formens skyld i år, samt meditasjoner rundt materialitet, noe jeg finner litt lettende. Det virker som om det eksistensielle spiller en større rolle en tidligere, men uten en alt for stor vekt på identitet, selv om det definitivt er tilstede i mange av prosjektene og utstillingen i sin helhet. Jeg føler på et sterkt ønske i klassen for å konfrontere noe spesifikt i verden der ute, med fotografiet som en terapeutisk metode, samt pragmatisk som verktøy.

Her er det arbeider som tar for seg alt fra epigenetikk til kjønnsskifte, men også arbeider som står i seg selv uten en åpenbar agenda, men heller antyder en relevans utover den hvite kuben. Jeg føler denne klassen mer enn noen tidligere har vært i stand til å ta til seg og forstå hvilket enormt ansvar det er å kreve oppmerksomhet kring et kunstnerisk arbeide fra et publikum.

De ønsker å kommunisere noe, ikke kun bruke visningsrommet som en plattform for hvor flinke de er. Det krever en del mot, der jeg tror det at vi har med en gruppe individualister å gjøre, spiller en‎ stor rolle. Da snakker jeg om individualisme i en positiv forstand. De er i stand til å veilede hverandre uten skjulte intensjoner, fordi de virker trygge på sine egne verk, metode og prosess, uten nødvendigvis å ha en sterk agenda. Det jeg merker mer enn noensinne er det totale fraværet av konkurranse, noe som skaper et fertilt jordsmonn for kommunikasjon, selv om ikke arbeidene har en åpenbar kobling. Men mer enn noe opplever jeg en del lengsel i arbeidene, en lengsel etter noe autentisk, varig og substansielt.

Bilde fra avgangsprosjektet til Natasha Ferrante.

Oslo Fotokunstskole er den eneste skolen i Norge som utelukkende spesialiserer seg på kamerabasert kunst. Hvor viktig er det å ha denne typen skoler som gir et frirom for å eksperimentere og utvikle et kunstnerskap i et tidlig stadium?

Det er veldig viktig, men først og fremst fordi bevisstheten i de store utdanningsinstitusjonene i dette landet mangler en refleksjon rundt hvilken reell betydning fotografiet har i det generelle samfunnet, noe som selvfølgelig innebærer at dette burde speiles i kunstfeltet.

Jeg tror de fleste studenter som begynner på et kunstakademi rimelig raskt savner både fokuset og friheten som oppstår når man fullt og helt kan bruke det fotografiske mediet til å skape en fri kunstnerisk form, skulle det være rent fotografi, collage, skulpturelt fotografi, video, film eller abstraksjoner. Fotografi er det mest dominerende kreative verktøyet brukt av allmennheten‎. Det gjør at det ofte tas for gitt. Man glemmer fotografiets makt, på godt og vondt, hvordan det blir brukt og misbrukt. Da er det viktig å ha folk der ute som forstår de grunnleggende bestanddelene.

Jeg er overbevist om at Oslo Fotokunstskole produserer denne typen kritisk tenkende, estetisk kompetente og undrende mennesker, som kan kombinere disse evnene med teknisk innsikt som skaper en form der budskapet blir lyttet til.

Bilde fra avgangsprosjektet til Fay Michelle Sneen.

Hvis du måtte gi ett råd til avgangsstudentene som nå skal videre i deres utvikling som kunstnere og fotografer, enten til høyere kunstnerisk utdanning eller annet, hva ville det være?

Pust. Hver dag. Husk at fotografiet er en refleksjon av livet og verden. Ikke livet i seg selv. Vit at det du gjør er viktig, fordi man som ambisiøs og kritisk tenkende fotograf nå er et bevisst vitne for vår tid, samt en oversetter av det store kaos til en presis representasjon som potensielt sett kan forandre hvordan folk tenker, men ikke innbill deg at det du gjør er viktigere enn en heldig jævel med en Samsung Galaxy på riktig sted til riktig tid. Ting kommer til å forandre seg rimelig raskt framover, så vær estetisk og metodisk konservativ, men hold deg progressiv hva gjelder innhold og tilnærming. Og bruk solkrem.

AVGANGSUTSTILLINGEN TIL OSLO FOTOKUNSTSKOLE VISES PÅ KUNSTPLASS 10 (TORDENSKIOLDS GATE 12, V/RÅDHUSET) I PERIODEN 29.05. TIL 03.06. VERNISSASJE TIRSDAG 29.05. 19:00-22:00. MER INFO HER.

Ønsker du å studere fotografi? Les mer om Oslo Fotokunstskole og søk skoleplass for heltids- og deltidsstudium (kveld). Oslo Fotokunstskole er en fotoskole i Oslo for deg som ønsker å utforske dine kreative evner i et engasjerende og dynamisk miljø. Skolen ble etablert i 1989 og holder til i velutstyrte lokaler ved Alexander Kiellands Plass. Les mer om hvordan du kan starte din fotoutdanning på oslofotokunstskole.no.

Reklamer

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

w

Kobler til %s