OFKS-studenter gjennom nåløyet

Flere OFKS-studenter har blitt tildelt studieplass ved prestisjetunge kunst- og fotoskoler i inn- og utland. Vi gratulerer og har snakket med Henrikke Gedde Rustad som gikk fra Oslo Fotokunstskole til KunstakademietKHiO i fjor om hennes første år på akademiet og tiden på OFKS:

Henrikke Gedde Rustad – Uten tittel.

Du har nettopp fullført ditt første år på KunstakademietKunsthøgskolen i Oslo. Hvordan har det første året vært og hva har du brukt tiden til?

Det første året på Kunstakademiet har vært ganske krevende. Man kommer til en helt annen studietilværelse, kontra sånn det er på forskolene. Det er ekstremt mye frihet, og dermed også ekstremt mye eget ansvar! For meg har det resultert i at jeg har stilt spørsmål ved alt i min praksis, og alt jeg tidligere har produsert. Så man kan si det har skapt en slags paralyse.

Min løsning på det har vært å gå på mange teoretiske kurs. I disse har vi fordypet oss i filosofi og tenkning, ikke bare i forhold til kunst, men hvor man søker mot de store spørsmålene i livet. Spesielt var det et kurs som handlet om «frihet og ondskap» som gjorde inntrykk. Jeg har forsøkt å trekke ut det som er relevant for meg i mine prosjekter, og derifra fått råd av lærere om hvilke bøker jeg burde lese, hvilke filmer jeg burde se, osv. Så året har blitt brukt mye til lesning og filmtitting, og i samtale med ulike veiledere.

Henrikke Gedde Rustad, fra serien «I will tear you into little pieces».

Før du startet på Kunstakademiet studerte du to år ved Oslo Fotokunstskole. Hva står igjen som det viktigste som du sitter igjen med fra denne tiden? Og til hvilken grad opplever du at undervisningen har gjort deg forberedt til en høyere kunstutdannelse?

Jeg tror det viktigste for meg ved Oslo Fotokunstskole var hvor mye tid vi brukte på å samtale rundt fotografiet som medium, både med gjestelærere og de fast ansatte på skolen. Det å bli vant til å prate – og skrive! – om egne og andres prosjekter er helt essensielt for å kunne utvikle seg og for å forstå det nettet av koder som allerede eksisterer i den visuelle kulturen, som man ikke kan unngå å forholde seg til. Vi så også utrolig mye bilder! Jeg opplever at jeg sitter igjen med en stor ”mental billedbank”, og har en rimelig kunnskap om hva som rører seg ute i billedkunstfeltet, spesielt når det gjelder fotografi og video.

Henrikke Gedde Rustad, fra serien «I will tear you into little pieces».

På Oslo Fotokunstskole er undervisningen fokusert rundt fotografi og video. Hvordan har overgangen vært til en skolehverdag sammen med medstudenter som arbeider innen alle tenkelige kunstnerisk uttrykksformer?

Det har faktisk vært et aldri så lite sjokk! For min del ledet det til at jeg fikk en krise med fotografiet og kameraet som verktøy. Hvorfor bruker man akkurat denne teknikken fremfor alle de andre som eksisterer? Hva er særegent med den, og hvilke styrker og svakheter har den som uttrykksform? Dette er vel spørsmål man aldri blir ferdig med uansett hvilket medium man anvender. Da jeg i år begynte å lese mer teori om fotografiet, som tekster av Roland Barthes og Susan Sontag, oppdaget jeg jo at det var akkurat disse problemstillingene de tok opp og forsøkte å belyse.

Nå føler jeg at jeg er klar til å vende tilbake til kameraet igjen, men kanskje vel så mye til video som til fotografiet. Det er jo også viktig å eksperimentere med ulike teknikker for å åpne opp for nye uttrykk og nye prosesser. Så kanskje det ikke er så dumt å ta seg en pause i blant fra det man vanligvis holder på med. Også er det jo selvfølgelig inspirerende å se hvor mye ulikt medstudentene skaper. Det finnes et utall av kombinasjoner og muligheter, så man må jo også omfavne den friheten man har som kunststudent!

Henrikke Gedde Rustad, videostill fra prosjekt under utvikling.

Å søke seg inn på høyere utdanning i kunst og andre kreative yrker er en krevende prosess, der det er mange søkere som kjemper om få studieplasser. Har du noen råd fra søknadsprosessen å dele med andre som har et håp om å søke seg inn på høyere kunstutdanning?

Jeg husker at jeg fikk råd om å prøve å samle portfolioen min så mye som mulig rundt et overbyggende prosjekt. Fremfor å skulle vise bredde, satset jeg på å sende inn verk som viste en konsistens. De kretset rundt samme problemstilling og viste noen tydelige valg. Dette syntes jeg var et godt råd, noe som også hjalp meg på opptaksintervjuet til å være tydelig i hva jeg ville med prosjektene mine. Når man går på en forskole med hyppige oppgaver så kan man oppleve at besvarelsene på disse spriker i uttrykk. Derfor tror jeg det er lurt å hele tiden ha i bakhodet at man jobber mot et større mål, og det er å bygge opp en portfolio som er representativ for deg og din metode.

Henrikke Gedde Rustad, videostill fra prosjekt under utvikling.

VI GRATULERER VÅRE AVGANGSSTUDENTER MARCUS REISTAD (AKADEMIN VALAND, GØTEBORG), CHRISTINE BOUCHE (INSTITUTT FOR KUNST, FAKULTETET FOR KUNST, MUSIKK OG DESIGN VED UNIVERSITETET I BERGEN) OG NORA SAVOSNICK (INTERNATIONAL CENTER OF PHOTOGRAPHY, NEW YORK)  MED OPPTAK TIL HØYERE UTDANNING INNEN KUNST OG FOTOGRAFI.

Ønsker du å studere fotografi? Les mer om Oslo Fotokunstskole og søk skoleplass for heltids- og deltidsstudium. Oslo Fotokunstskole er en fotoskole i Oslo for deg som ønsker å utforske dine kreative evner i et engasjerende og dynamisk miljø. Skolen ble etablert i 1989 og holder til i velutstyrte lokaler ved Alexander Kiellands Plass. Les mer om hvordan du kan starte din fotoutdanning på oslofotokunstskole.no.

Reklamer

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s