Fotografisk utforskning av empati og opplysning

Begrepet «empati» ledet Christina Leithe H. til å bestige norske fjell med et 10 kilo tungt analogt storformatkamera i ryggsekken. Nå viser hun bildene i utstillingen Field of VisionKunstnerforbundet. Vi har snakket med Christina om utstillingen:

Christina Leithe H. – Field of Vision 1, fra utstillingen Field of Vision på Kunstnerforbundet.

Du viser i disse dager en soloutstilling på Kunstnerforbundet, hvor du stiller ut fotografier fra to nye prosjekter som aldri tidligere er vist. Kan du fortelle om prosjektet Field of Vision, som har gitt tittelen til utstillingen?

Field of Vision er landskapsfotografier fra fjellturer i Norge. Behovet for å gå opp i høyden kom da jeg arbeidet med empati som tema. Selv om ordet er nytt med sine 100 år i historien, er konseptet gammelt; evnen til å føle hva andre føler for å glede og lide med dem har lenge vært assosiert med høyere former for bevissthet. For meg symboliserer utsikten og det store landskapet en slags opplysning. Ved å se lengre enn sin egen omkrets kan man åpne opp for en større forståelse av verden vi lever i.

Installasjonsfoto fra utstillingen Field of Vision med Christina Leithe H. på Kunstnerforbundet.

Til dette prosjektet har du for første gang hatt med deg et analogt storformatkamera. Kan du si noe om hvorfor du ønsket å bruke et analogt storformatkamera og hvordan det har påvirket prosjektet og bildene?

Jo, det har vel påvirket prosjektet i ennå større grad enn jeg hadde forestilt meg. Rent teknisk var ideen med å bruke storformatskamera begrunnet med at jeg ville lage store bilder. I praksis betydde det 10 kilo mer på ryggen når jeg gikk. Jeg har bare med meg ca. 10 negativer, så etter en lang tur er det mye som må stemme. Det er godt jeg er vant til å ha nerver, selv i lavlandet. Jeg har arbeidet med Charlie Fjätström som har stått for den analoge forstørringen. Jeg er veldig fornøyd med printene, lyset og stemningen, inkludert analogt rusk som synliggjør prosessen.

Christina Leithe H. – Projections #538, fra utstillingen Field of Vision på Kunstnerforbundet.

I et eget rom viser du et utvalg på hele 52 små fotografier fra ditt nye prosjekt Projections. Kan du fortelle om dette prosjektet?

Projections en undersøkelse som til nå består av 629 fotografier og det er det tredje arkivprosjektet jeg har jobbet med. Titlene til fotografiene har jeg tenkt på som fotnoter, de presenteres i en egen pamflett sammen med fotografiene.

Jeg er inspirert av vårt forhold til empati og definisjoner av begrepet. Definisjonen er ofte; evnen til å sette seg inn i andres følelsesliv, men tidligere var også termen knyttet til en måte å forholde seg til objekter på, da i hovedsak kunstverk.

Det engelske ordet Empathy har vært i bruk i litt over 100 år – oversatt fra det tyske ordet Einfühlung i 1909, av den tyske filosofen og psykologen Theodor Lipps. Å forholde seg til et objekt, ofte et kunstverk, med empati, betydde, for Lipps, å være følelsesmessig oppslukt i objektet i en slik grad at man opplever at det uttrykker ens egen personlighet, i motsetning til å forholde seg til det på en analytisk eller distansert måte.

En lignende mellommenneskelig situasjon ville være at man projiserer sin egen opplevelse av situasjonen på den andre og dermed lever i den illusjon av at den andre opplever ting på nøyaktig samme måte som en selv. Altså empati som projeksjon og illusjon, og ikke i betydelsen av å leve seg inn i den andres situasjon slik at man føler det den andre føler og forstår hva den andre føler.

Christina Leithe H. – Projections #112, fra utstillingen Field of Vision på Kunstnerforbundet.

I en tekst som følger utstillingen omtales Projections som et arkiv. Du har også tidligere jobbet med fotoprosjekter som tar form av arkiver bestående av store mengder fotografier i små formater, som i prosjektet collection in black n white, som består av et lekkert arkivalbum med hele 257 bilder som er fotografert i løpet av ett år. Hva er det er du liker ved å arbeide på denne måten?

Det fungerer som en arbeidsmetode for meg. Når jeg arbeider med et prosjekt med tema innenfor psykologi eller filosofisk begrepsorientering, farger det alle bildene jeg tar i denne perioden.

Det gir et godt fokus. Projections er mitt tredje arkiv, og det er nok ikke ferdig ennå. Jeg skal fullføre fjellfotograferingen før dette arkivet legges på lager. Det første arkivet som du nevnte er definitivt stengt, det andre (Landscape.Albums.) har gjort sin funksjon foreløpig, men er ikke lukket. Jeg har forsøkt å forklare gangen i min tankegang til venner og kollegaer tidligere, men det er ikke alltid så lett å følge med på logikken.

Installasjonsfoto fra utstillingen Field of Vision med Christina Leithe H. på Kunstnerforbundet.

UTSTILLINGEN FIELD OF VISION AV CHRISTINA LEITHE H. VISES PÅ KUNSTNERFORBUNDET TIL OG MED 16.09.2018. LES TIDLIGERE INTERVJUER PÅ OFKSFOTO MED CHRISTINA HER OG HER.

Ønsker du å studere fotografi? Les mer om Oslo Fotokunstskole og søk skoleplass for heltids- og deltidsstudium (kveld). Oslo Fotokunstskole er en fotoskole i Oslo for deg som ønsker å utforske dine kreative evner i et engasjerende og dynamisk miljø. Skolen ble etablert i 1989 og holder til i velutstyrte lokaler ved Alexander Kiellands Plass. Les mer om hvordan du kan starte din fotoutdanning på oslofotokunstskole.no.

Reklamer

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s