Med fotohistorien som depot

Petrine Vinje har tatt utgangspunkt i fotohistorien i hennes siste utstilling på Fotogalleriet. Vi har snakket med Petrine om utstillingen, hennes fascinasjon for fotograf František Drtíkols dekonstruksjoner av kvinnekroppen fra første del av 1900-tallet og hennes kommende doktorgradprosjekt: 

Installasjonsfoto fra utstillingen Depot.Depository.Ray av Petrine Vinje på Fotogalleriet. Foto:Istvan Virag

Du er aktuell med utstillingen Depot.Depository.Rays. på Fotogalleriet. Utstillingen tar utgangspunkt i ditt møte med den historiske tsjekkiske fotografen František Drtíkol (1883-1961), som er mest kjent for sine studiofotografier av nakne kvinner i kombinasjon med geometriske rekvisitter. Kan du si noe om dette møtet, og hva som fanget din interesse for nettopp Drtíkol?

Kopiene til Drtíkol så jeg for første gang for seks år siden i det funksjonalistiske Veletrzni Palace, der Prahas eklektiske samling av moderne kunst vises. Jeg lot meg fascinere av Drtíkols dekonstruksjoner av kvinnekroppen, men også av hvordan aktmodellene og fotografens biografi ble omtalt i presentasjonen av samlingen.

Drtíkols fotografiske behandling av den nakne kvinnekroppen kan sies å ha sitt utspring i et i perspektiv på kjønn og representasjon innen kunst som i dag regnes som avleggs. Ligger det en kritikk i ditt prosjekt?

Lite av min praksis handler om å aktivt utøve kritikk. Jeg startet dette prosjektet med mange spørsmål, som et undersøkende prosjekt, og ønsket å skape friksjon, nylesning og forståelse for kompleksiteten i hvordan vi former vår historie. Men kritikken ligger jo der, i et ønske om å tilføre nye verk til historien om det hvite, mannlige kunstnergeniet og forholdet mellom makt og underkastelse. Drtíkol kan ses på som én representant for ett sexistisk syn på kvinnen, som vi også ser mange varianter av i dag. Det er klart jeg vil disse holdningene til livs.

Installasjonsfoto fra utstillingen Depot.Depository.Ray av Petrine Vinje på Fotogalleriet. Foto:Istvan Virag

I utstillingen på Fotogalleriet har selve utstillingsrommet gjennomgått en heftig transformasjon over de siste ukene. Kan du si noe om hva publikum får se og oppleve i utstillingsrommet?

Publikum møter utfoldelsen av prosjektet i tre ulike faser. I utstillingens hovedrom har jeg arbeidet frem en serie skulpturelle objekter som står i forhold til rommet og til hverandre. Denne installasjonen utfordrer det sensoriske i form av en auditiv vev, laget i samarbeid med Tejaswinee Kelkar, en utøvende musiker og forsker ved Insitutt for Musikkvitenskap ved UiO. I tillegg til det rent formale og romlige selvsagt. Fotogalleriet har jo de seneste årene gjort en formidabel jobb i en katalogisering av egen historie, og i galleriets boksamling skal noe av mitt referansemateriale vises.
Det tredje arbeidet som jeg viser er produsert nå i sommer, og får være representanten for det jeg anser er et skifte i min egen praksis, der jeg beveger meg bort fra de store romlige installasjonene til å jobbe med det nære og taktile.

Installasjonsfoto fra utstillingen Depot.Depository.Ray av Petrine Vinje på Fotogalleriet. Foto:Istvan Virag

I høst starter du doktorgradstudier ved Kunsthøgskolen i Oslo. Kan du fortelle kort om hva tenker fordype deg i over de kommende årene?

Gjerne! Prosjektet mitt omhandler kulturelle minner, og jeg skal utforske hva som skjer når meningsinnholdet flyttes fra en fortidig referanse til kunstverk, gjennom å se på forholdet mellom intensjonalitet, haptisitet og bevissthet. Jeg skal sammenligne måten vi forholder oss til visualiteter, gjennom berøring av interfacen i digitale flater i dag, med kommunikasjonsflater fra førmoderne tid, slik som i amuletter fra år 350-1000 e.Kr.

Prosjektet forutsetter at kulturelle minner har en nevrobiologisk forankring i symboler som øyet gjenkjenner og katalyserer til sanseapparatet. Fordi minne ikke bare er en individuell og privat opplevelse men også del av det kollektive domenet kulturelt minne, er heller ikke det romlige nøytralt. Det samme gjelder for språk, motiver og symboler vi omgir oss med og kommuniserer med. Det er subjektivt fundert i hver og en av oss, og samtidig sosialt, historisk og politisk konstituert. Jeg er så glad for å få anledning til å bruke all min energi på å gå inn i et smalt felt, selv om det allerede nå virker overveldende å skulle gjøre det ferdig på tre år.

Installasjonsfoto fra utstillingen Depot.Depository.Ray av Petrine Vinje på Fotogalleriet. Foto:Istvan Virag

UTSTILLINGEN DEPOT.DEPOSITORY.RAYS. AV PETRINE VINJE VISES PÅ FOTOGALLERIET I PERIODEN 31.08.-14.10. 2018, MED UTSTILLINGSÅPNING 30.08. KL. 17:00.

Ønsker du å studere fotografi? Les mer om Oslo Fotokunstskole og søk skoleplass for heltids- og deltidsstudium (kveld). Oslo Fotokunstskole er en fotoskole i Oslo for deg som ønsker å utforske dine kreative evner i et engasjerende og dynamisk miljø. Skolen ble etablert i 1989 og holder til i velutstyrte lokaler ved Alexander Kiellands Plass. Les mer om hvordan du kan starte din fotoutdanning på oslofotokunstskole.no.

 

Reklamer

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s