Christian Tunge på Noplace

I utstillingen «Too Familiar To Ignore, Too Different To Tolerate» på Noplace viser Christian Tunge et prosjekt han har utviklet over de siste tre årene med utgangspunkt i myter og historier knyttet til bier. Vi har snakket med Christian om utstillingen og hans siste bok:

Christian Tunge i utstillingen «Too Familiar To Ignore, Too Different To Tolerate» på Noplace.

Gratulerer med din første soloutstilling i Oslo, «Too Familiar To Ignore, Too Different To Tolerate» som vises i disse dager på Noplace! Hva viser du i utstillingen?

Jeg viser en kuratorisk tilspisset versjon av boka mi med samme navn. Det er et prosjekt jeg har jobbet med i Oslo de tre siste somrene. Utstillingen består av sju store og fire små iscenesatte fotografier, som på en eller annen måte toucher innom bisamfunnet og vår relasjon til det.

Installasjonsfoto fra utstillingen «Too Familiar To Ignore, Too Different To Tolerate» på Noplace.

Bier, birøktere og dryppende honning er gjentakende motiver i de store fargefotografiene i utstillingen, og i hjørnet i utstillingslokalet og inni to av bilderammene ligger det også en ansamling døde bier. Som fotograf, hva var er det som fikk deg til å interessere deg for nettopp bier?

Gjennom en interesse for økologi, miljø og superorganismer kom jeg i kontakt med en gruppe birøktere i 2016. Etter å ha snakket med dem var det særlig mytene og historiene knyttet til biene som gjordet temaet spennende. På samme måte som jeg synes fotografiet er spennende fordi det er så sterkt knyttet til fake news og vår relativt magre forståelse av mediet, er også bienes historie preget av en mangel på forståelse (særlig blant publikum) og halvsannheter som jeg anså interessant å bearbeide fotografisk. Særlig interesserte jeg meg for myten om biedøden, menneskenes relasjon til biene, og strukturelle likheter og forskjeller mellom bier og mennesker.

Installasjonsfoto fra utstillingen «Too Familiar To Ignore, Too Different To Tolerate» på Noplace.

Utstillingens tittel «Too Familiar To Ignore, Too Different To Tolerate» er lånt fra boken «Sapiens: A Brief History of Humankind» av Yuval Noah Harari. Kan du si noe om valget av denne tittelen?

Harari snakker om homo sapiens antatte utryddelse av neandertalerne når han sier at de var «Too Familiar To Ignore, Too Different To Tolerate”. Det er sagt på en måte som peker mot en primitiv forståelse av verden og hvordan vi lever i den. Han spør om vi fortsatt ville følt oss som “a creature apart” om vi hadde levd sammen med andre typer mennesker i dag. I mitt prosjekt blir biene brukt som et verktøy for å blant annet snakke om strukturelle forskjeller, identitetspolitikk, globalisering og miljø, og mitt håp er at tittelen kan åpne opp for en bredere forståelse av dette samtidig som den gir et nikk til fortiden.

Installasjonsfoto fra utstillingen «Too Familiar To Ignore, Too Different To Tolerate» på Noplace.

Parallelt med utstillingen har du nettopp lansert en ny fotobok på ditt eget forlag Heavy Books. I tillegg til bildene fra utstillingen inneholder boken flere bilder som utdyper prosjektet. Hva er dine tanker om forholdet mellom de to formatene utstilling og bok? Var intensjonen hele tiden at prosjektet ville ta form både i gallerirommet og mellom to permer?

Jeg tenker alltid bok først – også i dette tilfellet. Dette er min femte bok og vanligvis er det et én-til-én-forhold mellom bok og utstilling. Men i dette tilfelle inneholder boken materiale til hvert fall to eller tre andre mulige utstillingskonsepter. Begge formatene har sine fordeler og ulemper. Det viktige tror jeg er å holde de adskilt: utstillingen må forholde seg til det fysiske rommet og boken må ikke bli utstillingskatalog, men være bevisst på sin fysiske egenverdi.

Oppslag fra boken «Too Familiar To Ignore, Too Different To Tolerate».

UTSTILLINGEN «TOO FAMILIAR TO IGNORE, TOO DIFFERENT TO TOLERATE» AV OSLO FOTOKUNSTSKOLE GJESTELÆRER OG EKS-STUDENT CHRISTIAN TUNGE VISES PÅ NOPLACE TIL OG MED SØNDAG 30.09. 

Ønsker du å studere fotografi? Les mer om Oslo Fotokunstskole og søk skoleplass for heltids- og deltidsstudium (kveld). Oslo Fotokunstskole er en fotoskole i Oslo for deg som ønsker å utforske dine kreative evner i et engasjerende og dynamisk miljø. Skolen ble etablert i 1989 og holder til i velutstyrte lokaler ved Alexander Kiellands Plass. Les mer om hvordan du kan starte din fotoutdanning på oslofotokunstskole.no.

Reklamer

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s