Fotobok nominert til prestisjepris

Mariken Kramers aller første bok «The Eyes that Fix you in a Formulated Phrase» er nominert til den internasjonale fotobokprisen Paris Photo-Aperture Foundation First Photobook Award, og skal vises under årets utgave av Paris Photo. Vi har snakket med Mariken om boken der hun har tatt utgangspunkt i sin fars gamle lysbilder og kombinert dette med egne fotografier, og om frykten for at boken skulle bli for sentimental og selvsentrert:

Boken «The Eyes that Fix you in a Formulated Phrase» av Mariken Kramer, utgitt på forlaget Multipress. Foto: StorakerSchwartz

Gratulerer med at boken din «The Eyes that Fix You in a Formulated Phrase» er nominert til Paris Photo-Aperture Foundation First PhotoBook Award! I boken har du tatt utgangspunkt i bilder fra din egen oppvekst, fra din fars lysbildearkiv. Hva var det som fikk deg til å lage en bok fra dette materialet?

Tusen takk! Det er veldig gøy at boken er nominert, spesielt fordi dette er min aller første bok. Å jobbe med boken som utstillingsrom er nytt for meg, men det er et format jeg har forelsket meg i.

Da jeg først begynte å lete i lysbildearkivet til pappa var det ikke helt klart for meg hvor jeg ville. Jeg tror jeg bare var nysgjerrig på han som fotograf, og spent på om jeg kunne finne noe, noe jeg ikke visste. Om meg selv kanskje. Jeg har jobbet lenge med bildene hans, gått igjennom dem, valgt ut, satt de sammen på ulik vis, prøvd å finne en slags rød tråd, et narrativ. Ganske tidlig tenkte jeg bok og ikke utstilling i galleriformat. Kanskje fordi dette ikke var mine egne bilder, men at jeg her kunne fungere som en slags redaktør.

Jeg satte til slutt sammen en serie og viste det til Line Bøhmer Løkken fra forlaget Multipress. Hun foreslo at jeg skulle jobbe videre med materialet, noe som ga meg en trygghet på at det var hold i prosjektet. Line har et skarpt og godt blikk, og har vært åpen nok til at jeg sakte har kunnet jobbe frem konseptet. Hun og Marte Aas har vært verdifulle samtalepartnere underveis.

Oppslag fra boken «The Eyes that Fix you in a Formulated Phrase» av Mariken Kramer, utgitt på forlaget Multipress.

Å gå se gjennom store mengder bilder fra ens egen oppvekst kan være en både følelsesladet og ambivalent opplevelse. Hvordan var det å gå inn i dette materialet med viten om at du ville lage et utadrettet selvstendig kunstnerisk prosjekt ut av bildene?

Det er alltid vanskelig å jobbe med noe som er veldig personlig. Og man sensurerer jo. Man er redd for at prosjektet skal bli sentimentalt og selvsentrert. Men veldig mange av bildene hans var av verden og menneskene rundt oss. En slags historiske dokumenter over 70- og 80-tallet. Mange av bildene han hadde tatt av andre mennesker var mer familiære for meg enn enkelte av bildene han hadde tatt av meg. Jeg var jo ofte med han der han fotograferte og så de samme menneskene og situasjonene. Jeg var også vant til lysbildekvelder og billedkavalkader i diverse bursdager og jubileer. Det var gjengangere, motiver som liksom var min ”oppvekstkanon”. Jeg brukte nesten ingen av de i boka. Det var de utelatte bildene, de jeg ikke hadde sett før, som skapte en slags spenning. Jeg kunne sette sammen en ny fortelling.

Oppslag fra boken «The Eyes that Fix you in a Formulated Phrase» av Mariken Kramer, utgitt på forlaget Multipress.

I boken kombinerer du din fars bilder med nye bilder som du har tatt selv. Kan du si noe om dette samspillet og hvorfor du ønsket å supplere de historiske bildene i prosjektet?

Jeg har kombinert pappas bilder med egne foto av objekter fra oppveksten. Etter at mamma døde i 2015, etter et veldig kort sykeleie, satt søsteren min og jeg igjen med et hus fullt av ting og et kaotisk loft fullt av pappesker. Mamma var redd for å kaste, men hun klarte aldri å sette noe i system. Det var pappesker og hyller fulle av saker. Jeg begynte å plukke ut små gjenstander som på en eller annen måte fungerte som minnetriggere. Ubetydelige objekter som jeg begynte å fotografere. Alt fra viskelærsamlingen min fra da jeg gikk på barneskolen til en plastpose jeg husket fra da vi var i Bangkok. Det var nok en slags sorgprosess. Å jobbe meg ut av noe som hadde vært men som ikke lenger var. Disse bildene ble til en selvstendig utstilling. I etterkant så jeg at de, sammen med pappas fotografier, fungerte som en slags søkende og prøvende form for hukommelse.

Oppslag fra boken «The Eyes that Fix you in a Formulated Phrase» av Mariken Kramer, utgitt på forlaget Multipress.

I tillegg til fotografiene inneholder også boken dine egne tekster. Kan du si noe om disse, og hvorfor du ønsket å jobbe med kombinasjonen av tekst og bilde? 

Tekstene i boken fungerer som bilder. Selv om mange av dem er egne minner blir de mentale konstruksjoner som leseren selv danner. Jeg synes det var fint å få inn denne vekslingen mellom et ytre og et indre blikk.

Boka er en collage av ulike elementer og fragmenter, dokumentariske og iscenesatte, som sammen danner en helhet selv om jeg konstruerer forbindelser og det er store hopp i tid og rom. Å jobbe med denne boken har sånn sett ikke vært så ulik måten jeg jobber med film og video på, det jeg til nå har jobbet mest med. Måten å redigere på for eksempel. I boka handlet det for meg om å skape en lignende bevegelighet.

Boken «The Eyes that Fix you in a Formulated Phrase» av Mariken Kramer, utgitt på forlaget Multipress. Foto: StorakerSchwartz

BOKEN «THE EYES THAT FIX YOU IN A FORMULATED PHRASE» AV MARIKEN KRAMER ER UTGITT AV FORLAGET MULTIPRESS. BOKEN ER NOMINERT TIL PARIS PHOTO-APERTURE FOUNDATION FIRST PHOTOBOOK AWARD OG SKAL STILLES UT UNDER PARIS PHOTO 2018. BOKEN KAN KJØPES HOS TRONSMO ELLER BESTILLES DIREKTE FRA FORLAGET.

Reklamer

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s