Pasenau vs. Cousins på Tenthaus

Den britiske fotografen Maisie Cousins og norske Maria Pasenau stilles ut sammen på Tenthaus. Vi har snakket med Anja Carr fra PINK CUBE, som har kuratert utstillingen:

Fotografi fra Maisie Cousins sin Rubbish-serie som vises i PINK CUBE på Tenthaus.

PINK CUBE stiller for tiden ut den London baserte fotografen Maisie Cousins sammen med Oslo baserte Maria Pasenau på visningsrommet Tenthaus. Tross sine unge aldre er begge allerede kjent for sine visuelt forførende og samtidig konfronterende fotografier. Kan du si noe om disse to kunstnerskapene og hva som fikk deg på tanken om å sammenstille fotografiene til Cousins og Pasenau?

Jeg setter alltid sammen to kunstnere eller kunstnergrupper i PINK CUBE og denne gangen ville jeg sammenstille to kunstnere fra samme generasjon, som begge har visuelt fengende og sterke arbeider, men er fra to helt ulike kunstscener. Begges arbeider kan potensielt forsterke de kroppslige kvalitetene til PINK CUBE – som har hemmelige kroppsvæsker i den rosa veggmalingen – men på helt forskjellige måter: Maria bruker naturlige kropper som et direkte virkemiddel – bildeseriene hun viser i denne utstillingen blir som en motsats til «det ene perfekte bildet» vi ofte ser på sosiale medier – de viser heller prosessen bak og minner om filmstills.

Maisie har også fotografert mye kropper som utfordrer de typiske glatte, retusjerte modellene som fortsatt dominerer moteindustrien. I likhet med Maria gjør hun også oppdrag utenom billedkunst-feltet og har bl.a. fotografert musikeren Björk. Men til denne utstillingen skapes en kontrast til Marias verker ved at hun fokuserer kun på objekter, nærmere bestemt «søppel» – fotografert i samme fargesterke, sensuelle stil vi ofte finner i reklameindustriens språk. Motivene er i hovedsak matrester – ting vi putter i munnen – de er kroppslige på en mer indirekte måte en Marias portretter. Måten hun fremhever objektene på – blomster, frukter osv. – gjør at de likevel fremstår nærmest som portretter. Rennende væsker og blanke overflater gjør dem sexy, samtidig som innslag av krypende insekter kan understreke det forgjengelige og noen ganger frastøtende ved alt som er organisk – inkludert kroppene våre. Disse møtepunktene og kontrastene kan forhåpentlig forsterke de to kunstnerskapene og skape nye perspektiver.

Fotografi fra Maria Pasenau sin serie Posing in the Norwegian woods som vises i PINK CUBE på Tenthaus. Bildet er sensurert i PINK CUBES pressebilder, men vises usensurert i utstillingen.

Kan du fortelle mer om hva de to fotokunstnerne viser i PINK CUBE-utstillingen på Tenthaus?

Maisie Couisins viser altså flere arbeider fra sin pågående «Rubbish-serie» – noen av dem helt ferske fra en tur til Mexico rett før hun kom til PINK CUBE. I tillegg til matrester går krøllete plastposer igjen i de nære utsnittene hennes og får meg til å tenke på overforbruk og all plasten som havner i havet – en av de største miljøutfordringene vi har akkurat nå. Fotografiene er trykket på samme materiale som brukes til plastduker på bord som igjen tilfører en nærhet til matrestene hun har fotografert. Tekstilkvaliteten og det taktile understrekes i monteringen: Fotografiene er sydd sammen for hånd med grov ulltråd, til en installasjon. De stående formatene som «velter ut» fra toppen av veggene og utover gulvet, tett i tett etter hverandre, kan gi assosiasjoner til de potensielt overveldende bildestrømmene i dagens teknologiske hverdag.

Maria Pasenau viser en lampeskulptur dekket i malt leire, påmontert personlige, små skatter hun har funnet, som om den sto på et jenterom. Lampen blir omringet av Maisies tekstile «bildestrømmer» og har altså noe hjemlig over seg. Det personlige og hjemlige går igjen i de nye fotoseriene jeg nevnte innledningsvis – montert på motstående vegg – hvor formatet er typisk for album fra barndommen og alle modellene er folk hun kjenner som poserer mer eller mindre uten klær. Portrettene av hver person eller gruppe er montert sammen i smale, lange rammer i ulike lengder, som om hver av dem er en setning med ulikt antall ord. At alle rammene «starter» på en rett linje på venstre side, slik tekster ofte gjør, understreker dette. Det tekstlige går igjen i det siste arbeidet Maria viser; en stort tekstkollasj, produsert med fuktet kreppapir som skaper avtrykk og ulike nyanser av samme rosafarge og spiller videre på den ladede veggfargen i galleriet. Teksten i bildet passer til fotoseriene med de unge modellene: «I WOLD RATHER DIE YOUNG AND NAKED». Skrivefeilen i «would» er typisk for Marias arbeider – hun bruker sin dysleksi bevisst og tilfører dermed noe personlig – f.eks. i tittelen på boken hennes som også er tilgjengelig på Tenthaus: «WHIT KIND REGRETS PASENAU». Den vises sammen med hennes unike hettegensere og t-skjorter med påmalte tekster, samt et utvalg av Maisies plakater i et eget merchandiserom.

Arbeider av Maria Pasenau og Maisie Cousins på utstillingen Battle #22: Maisie Cousins (UK) vs. Maria Pasenau (NO) i PINK CUBE på Tenthaus, kuratert av Anja Carr. Foto: Øystein Thorvaldsen/Anja Carr

Utstillingen er del av PINK CUBEs serie av «battles», hvor to kunstnere matches og stilles ut sammen. Kan du fortelle mer om dette konseptet og PINK CUBE – som altså er et rosa gallerirom? Hvordan påvirker det fotografiene som vises?

Noe av utgangspunktet for duellene er at for min del er det å lage en utstilling alltid en battle – en kamp – så hvorfor late som noe annet? Da jeg startet PINK CUBE og battle-utstillingene i januar 2011 ville jeg unngå å presse verkene inn i en bestemt tematikk – slik det ofte blir på gruppeutstillinger – og heller dyrke både likheter, ulikheter og gnisninger som oppstår. Samtidig ville jeg skape fruktbare møter mellom kunstnere fra ulike land og/eller generasjoner og aktivt bidra til å balansere en veldig skjev kjønnsfordeling på den norske kunstscenen. I 2011 var det kun 25 prosent kvinnelige utstillere i de private galleriene i Norge og en fersk rapport viser at mannlige kunstnere sto for 94 prosent av salgsinntektene i det norske andrehåndsmarkedet for kunst i 2017. PINK CUBE har derfor en overvekt av kvinnelige utstillere og den rosa veggmalingen er altså blandet med kroppsvæsker bl.a. for å forsterke den fysiske opplevelsen av utstillingene. PINK CUBE er et alternativ til de typiske hvite, sterile gallerirommene. Rosafargen gir jo fort sterke assosiasjoner og er på ingen måte nøytral, men jeg synes egentlig det meste ser bedre ut i et rosa rom. I det innerste rommet på Tenthaus vises et slide-show med dokumentasjon fra alle de 21 tidligere utstillingene i PINK CUBE.

Fotografi fra Maisie Cousins sin Rubbish-serie som vises som plakat i merchandise-rommet på Tenthaus.

Torsdag 10. januar inviterer dere til artist talk i utstillingen. Hva står på programmet denne kvelden?

Det blir en samtale mellom Maria Pasenau og Andrea Kroksnes som er kurator ved Nasjonalmuseet. Hun kuraterte utstillingen Maria var med på ved Nasjonalmuseet i fjor; «Troløse bilder» og kjenner altså godt til Marias kunstnerskap. Sammen vil de gå gjennom flere av Marias bilder som ikke er med på utstillingen og dermed gi oss en dypere innsikt i bakgrunnen for de nye arbeidene som vises i PINK CUBE på Tenthaus, ut fra hvert sine ulike ståsted.

Arbeider av Maria Pasenau på utstillingen Battle #22: Maisie Cousins (UK) vs. Maria Pasenau (NO) i PINK CUBE på Tenthaus, kuratert av Anja Carr. Foto: Øystein Thorvaldsen/Anja Carr 

UTSTILLINGEN MED MARIA PASENAU OG MAISIE COUSINS VISES PÅ TENTHAUS TIL OG MED SØNDAG 13. JANUAR. ARTIST TALK MED MARIA PASENAU OG KURATOR ANDREA KROKSNES I UTSTILLINGEN TORSDAG 10. JANUAR 17:00.

Ønsker du å studere fotografi? Les mer om Oslo Fotokunstskole og søk skoleplass for heltids- og deltidsstudium (kveld). Oslo Fotokunstskole er en fotoskole i Oslo for deg som ønsker å utforske dine kreative evner i et engasjerende og dynamisk miljø. Skolen ble etablert i 1989 og holder til i velutstyrte lokaler ved Alexander Kiellands Plass. Les mer om hvordan du kan starte din fotoutdanning på oslofotokunstskole.no.

Reklamer

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s