Inviterer til forelesninger om overvåkning

Oslo Fotokunstskole inviterer til en halv dag med forelesninger om overvåkning. På den mangslungne listen over deltakere står både Kripos, kunstner Anders Eiebakke, scenekunstner Pia Maria Roll, advokat Jon Wessel-Aas og tidligere høyesterettsdommer og leder for Lund-kommisjonen, Ketil Lund. Vi har snakket med Pål Henrik Ekern fra Oslo Fotokunstskole om det rikholdige programmet:

Anders Eiebakke – Fra performancen Bavaria, PAM 18, München 2018. Foto: Michael Pfitzner og Paul Valentin. Eiebakke skal holde innlegg på Oslo Fotokunstskoles fagdag om overvåkning.

Torsdag 17.01. inviterer Oslo Fotokunstskole til en formiddag med åpne forelesninger som alle omhandler overvåkning. Kan du si noe om hva som skal skje denne dagen og hvem som skal delta?

Denne dagen er planen å sette overvåking inn i ulike perspektiv samt vise hvordan kunstnere kan benytte seg av overvåkingens virkemidler og metoder for å skape oppmerksomhet og debatt rundt samfunnsstrukturer.

For å belyse en av mulighetene for overvåkning som finnes i dag har vi fått med oss Kripos som skal presentere sitt arbeid med å bygge opp et ekspertmiljø for ansiktssammenlikning. Vi får her også vite noe om hvorfor fotografiet er interessant for Kripos og hvorfor de blant annet ansetter fotografer i forbindelse med å bygge opp et ekspertmiljø.

Medierettsadvokat Jon Wessel-Aas kommer til å gi oss en innføring i hva det er lov til å overvåke og ikke og han kommer også til å forsøke å si noe om hvordan vårt personvern kan beskyttes i en verden der mulighetene for overvåkning blir stadig og større.

Anders Eiebakke kommer til å holde en kunstnerpresentasjon der han presenterer sitt arbeide med poetisk og politisk kunst der han benytter seg av droner og overvåkningsteknologi. Anders arbeider hovedsakelig med politisk relatert kunst, der han ofte samarbeider med politiske aktivister og han belyser tematikken blant annet gjennom egendesignede droner forkledd som fugler.

Vi har også med oss Pia Maria Roll som regisserte teaterstykket Ways of Seeing som ble vist på Black Box før jul og tidligere høyesterettsdommer Ketil Lund som stod på scenen i stykket. Ways of Seeing har skapt en opphetet debatt rundt personvern og hva kulturaktører kan gjøre som fortsatt pågår og har blitt kraftig kritisert blant annet fra FrP og innvandringskritiske kanaler. Debatten oppsto blant annet fordi det i stykket ble vist filmklipp av husene til høyt profilerte personer assosiert med innvandringskritiske miljøer for å undersøke om de kunne ha en forbindelse med den økende islamofobien i samfunnet. Stykket er interessant fordi det tar et tydelig politisk standpunkt og utfordrer grensene for hva som er tillatt. Selv om det juridisk sett ikke har trådt over noen grenser er det spennende hvor eksplosivt et kunstverk kan være når det plutselig er kunstnere som overvåker og stiller spørsmål om makthaverne og ikke omvendt.

Til slutt blir det en samtale rundt tematikken for dagen og håpet er at publikum skal bidra til at dette blir en spennende debatt rundt kunstens muligheter for å skape debatt rundt hvordan vi i stadig større grad ser ut til å akseptere at vi blir overvåket.

Fra forestillingen Ways of Seeing på Black Box høsten 2018, regissert av Pia Maria Roll som skal holde innlegg på Oslo Fotokunstskole. Foto: Leif Gabrielsen

Hva er det som gjør at nettopp en fotokunstskole har valgt å sette overvåkning på agendaen?

Samtidens bruk av overvåkning begrenser seg ikke lenger til det visuelle men for å forstå hvordan overvåkning fungerer er det like fullt viktig å utforske det fotografiske aspektet ved den. Hele vår eksistens blir i dag fotografert og visualisert i en grad man aldri tidligere kunne drømme om. Dette gjør at vi i dag er nødt til å stille spørsmål ved hva som er frivillig og ufrivillig eksponering, hvilke muligheter som finnes for overvåkning, hvordan vi selv kan overvåke og ikke minst hvordan dette materialet kan både brukes og misbrukes. Det er også viktig at studentene oppfordres til å sette sine arbeider i relasjon til samfunnsaktuelle temaer og at de tør å reflektere rundt hva det betyr å se og bli sett.

Anders Eiebakke – Stillbilde fra videoen Crossing Borders, Manifesta 8, Murcia, Spania, 2010

Blant deltakerne på dette arrangementet er kunstner Anders Eiebakke, som er kjent for å ha benyttet kameradroner i sine kunstverk helt siden 2007, og som var tidlig ute med å vise dronebasert kunst internasjonalt under kunstmønstringen Manifesta i 2010. Er det en økende tendens at kunstnere er opptatt av overvåkning og overvåkningsteknologi?

Overvåkning er et svært aktuelt i dagens samfunn og det er nok derfor også en økende tendens at kunstnere er opptatt av temaet. Mulighetene for digital overvåkning blir stadig større og siden begynnelsen av krigen mot terror i 2001 har bruken av synlige overvåkningsteknologier som for eksempel kameraovervåkning og droner blitt en mer synlig del av hverdagen. Denne formen for overvåkning har i dag på mange måter blitt normalisert og sees av de fleste som avgjørende for både nasjonal og global sikkerhet. Den økte overvåkningen gjør imidlertid ikke bare verden sikrere men resulterer også i at våre sivile liv, vårt forbruk og vår adferd i en stadig høyere grad overvåkes av både myndighetene og private aktører. Informasjonen som samles inn er enorm og selvsagt kan den også potensielt sett misbrukes.

Kunsten har alltid hatt en viktig rolle når det kommer til å stille spørsmål til virkeligheten vi lever i og det er naturlig at man som kunstner forholder seg til samfunnsaktuelle spørsmål som for eksempel overvåkning. Vi lever også i en tid der den teknologiske utviklingen har kommet så langt at vi som sivile har tilgang på overvåkningsteknologi vi tidligere bare kunne drømme om. Kunstnere som vil utforske mediet de arbeider med er gjerne de første som benytter seg av ny teknologi og det er liten tvil om at tilgjengeligheten sammen med det politiske klimaet har gjort at det er mange som utforsker denne tematikken

Fra forestillingen Ways of Seeing på Black Box høsten 2018, regissert av Pia Maria Roll som skal holde innlegg på Oslo Fotokunstskole. Foto: Leif Gabrielsen

Arrangementet er del av et en prosjektperiode som bærer navnet «Eksponert» på Oslo Fotokunstskole. Hva skal studentene gjøre i dette prosjektet?

Studenten skal i dette prosjektet tilegne seg kunnskap rundt fotografiet i en utvidet kunstnerisk og samfunnsmessig sammenheng og forsøke å problematisere hvordan fotografi kan benyttes som et middel for å stille spørsmål rundt hva det betyr å se og bli sett. I tillegg skal de stille spørsmål ved og utforske fotografiets mulighet til å se og overvåke samt reflektere over konsekvensene av og de etiske dilemmaene rundt overvåkning. Prosjektet er nok veldig intensivt men også åpent og målet er at studentene på slutten av prosjektperioden skal ha skapt verk som utforsker overvåkningens estetikk og virkemidler for å stille spørsmål snarere enn å gi svar.

Anders Eiebakke – Seagull Beta 2.0, 2009. Foto: L-P Lorentzen

ARRANGEMENTET «EKSPONERT. HVORFOR OVERVÅKER VI» MED INNLEGG AV KRIPOS (V/ BERIT LIMA, SEKSJONSLEDER OG MORTEN ALEXANDER LEIN OULIE, RÅDGIVER), KUNSTNER ANDERS EIEBAKKE, MEDIERETTSADVOKAT JON WESSEL-AAS, REGISSØR PIA MARIA ROLL OG TIDLIGERE HØYESTERETTSDOMMER KETIL LUND FINNER STED PÅ OSLO FOTOKUNSTSKOLE TORSDAG 17.01. KL. 09:00 – 12:00. ARRANGEMENTET ER GRATIS OG ÅPENT FOR ALLE (SE FACEBOOK-EVENT FOR PÅMELDING).

Ønsker du å studere fotografi? Les mer om Oslo Fotokunstskole og søk skoleplass for heltids- og deltidsstudium (kveld). Oslo Fotokunstskole er en fotoskole i Oslo for deg som ønsker å utforske dine kreative evner i et engasjerende og dynamisk miljø. Skolen ble etablert i 1989 og holder til i velutstyrte lokaler ved Alexander Kiellands Plass. Les mer om hvordan du kan starte din fotoutdanning på oslofotokunstskole.no.

Reklamer

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s