OFKS starter eksperimentell filmutdanning

Oslo Fotokunstskole starter høsten 2019 med en ny utdanning for deg som vil arbeide eksperimentelt og kunstnerisk med bevegelige bilder. Vi har snakket med rektor Hanne Sophie Claussen om den nye film- og videolinjen, og hva som skiller den fra en tradisjonell filmskole:

Oslo Fotokunstskole tilbyr en ny utdanning innen film- og video.

Etter å ha vært en ledende skole innen kunstfoto i en årrekke skal Oslo Fotokunstskole nå utvide med en film- og videolinje. Kan du fortelle litt om den nye linjen og hva det skal undervises i?

Dette er et ett-årig studium, enten fulltid på dagtid eller som deltidsstudent på kveld over to år. Det vil undervises i bevegelige bilder fra et kunstnerisk ståsted. Når kunstnere arbeider med film betegnes det ofte som video, men å begrense det til å kun handle om mediet video blir ikke riktig, så vi har kalt linjen Video og film. Vi mener man må være klar over tradisjonelle filmatiske sider uansett hvordan en velger å arbeide med mediet, og det legges opp til at studentene selv velger hvilken retning innen video og film de vil fokusere på. Egentlig er bevegelige bilder et bra begrep som vi også bruker, det åpner opp i større grad for flere måter å tilnærme seg mediet.

Studentene vil kunne arbeide med egne idéer både i form av gitte oppgaver og egendefinert prosjekt. Den tekniske undervisningen kobles i stor grad med praktiske oppgaver og ut fra studentenes idéer vil også deres behov for ferdigheter i teknikk gjøre seg gjeldende. Det legges opp til workshops, forelesninger og veiledninger til prosjektene hvor ulike tematikker belyses både visuelt, kunstnerisk og teknisk. Det gis også innføring i viktige deler av historien rundt bevegelige bilder gjennom forelesninger, diskusjoner og samtaler. Men i hovedsak er det et praktisk studium hvor studentene med seg selv som utgangspunkt kan gjøre et spennende dykk og boltre seg i video- og filmmediet.

Hva er forskjellen på utdanningen som Oslo Fotokunstskole skal tilby og en tradisjonell filmutdannelse?

Som en skole som mottar offentlig støtte har det vært en lang prosess for oss i møte med myndighetene for å få linjen godkjent. De gjør grundig jobb i sine vurderinger så det har vært et mangeårig arbeid som har vært verdifult for studiets modning og utforming. Vi har virkelig måttet tenke gjennom hva Oslo Fotokunstskoles video- og filmlinje skal være som skiller seg fra andre utdanninger i Norge innen film.

Tradisjonell filmproduksjon legger ofte vekt på at studentene skal tilpasse seg en bestemt måte å formulere, bearbeide og produsere egne idéer på, der det skriftlige og litterære står sentralt. Vi arbeider motsatt der en idé kan utvikles til et skriftlig manus. Vi vil fokusere på at idéer kan ha utallige former og utgangspunkt, et sted, et spesielt lys, et minne, en person, et tema, en tekst, et bilde, en følelse, et engasjement, en ting, – hva som helst! Og dette kan videreutvikles gjennom flere metoder enn manusskriving, metoder som er praktiske og visuelle. Vi legger opp til at hver student skal bli klar over deres fokus og interesse og hva som ”trigger” eller inspirerer dem. Ut fra en idé skal studenten utvikle en metode for å arbeide videre med idéen frem mot et ferdig verk, slik en kunstner arbeider på atelieret, mer enn som en brikke i filmindustriens omfattende produksjonsapparat. Her skal det utforskes ulike hjelpemidler fra penn og papir, collagelignende bøker, modellbygging, mobilkamera, lydopptak osv. i arbeidet med idé og konsept.

Noe som også skiller oss fra tradisjonell filmutdanning er at vi legger opp til at studenten skal være i stand til produsere ”alt” selv, og ikke kun arbeide i en gruppe hvor alle har ulike funksjoner i en filmprosess. Det er et paradoks siden utdanningen kun er ett år (to år for deltid), men vi legger opp til teknikker som ikke låser studentene til å måtte gjøre seg avhengig av andre, store budsjetter osv. De skal erfare alle fasene i en produksjon men i et format som er håndterlig og motiverende og ikke avskrekker på grunn av manglende kunnskap eller ytre omstendigheter. Jeg tok selv for tjue år siden et deltidsstudium i TV/video hvor vi arbeidet med store kamera og dyrt og komplisert klippeutstyr som kun fantes på skolen og måtte avtales og bookes lang tid i forveien og jeg var alltid avhengig av gruppen jeg arbeidet med eller veileder. Etter studiet hadde jeg ingen mulighet til å arbeide på egenhånd selv om lysten og ideene var mange. I dag ligger alt til rette for at folk i større grad kan arbeide alene uten masse dyrt utstyr og kanskje lage noe som kan fungere i en profesjonell sammenheng hvis det er målet. Dette blir en viktig del av vår utdanning.

I skolens lokaler ved Alexander Kiellandsplass vil det gis undervisning og veiledning i alle aspekter som berører produksjonen av egne film- og videoer.

Hva er det som gjør at dere ser et behov for en skole som jobber eksperimentelt og kunstnerisk med film- og video?

Vi tror det er et behov både for de som er i startfasen og ikke har arbeidet med film eller kunst før og for de som har erfaring enten fra film, kunst eller andre medier og vil lære å beherske andre sider ved mediet eller utforske eget uttrykk. En del av studiet fokuserer på at studenten skal arbeide med tradisjonell film og teknikk slik at de ikke er begrenset i sitt uttrykk og sine ønsker på grunn av manglende teknisk kompetanse eller referansegrunnlag. Men det kan fort bli tørt og traurig å arbeide med filmteori, lyssetting, kamera, klipping og lignende hvis ikke behovet er der i eget arbeid. Det er viktig å beherske disse tingene men det er herlig å lære seg det på en motiverende måte!

Den kunstneriske og eksperimentelle inngangen tar hensyn til at studentene er forskjellige og vi vil åpne opp for deres iboende ressurser, idéer og arbeidsinnganger.

For de som er i startfasen i dette mediet ønsker vi å være en døråpner for videre valg de skal ta. Det kan dreie seg om valg av videre studier innen bevegelige bilder/kunst eller hvilken retning de trives med; kunstnerisk, tradisjonell film, journalistikk, dokumentar, kommersielt, TV osv. Trives de best med å gjøre litt av alt eller vil de arbeide mest med lyd, regi, eller filmfoto? Dette har vi ønsker om at de kan finne mer ut av.

Deltidsstudiet på kveldsskolen retter seg i større grad mot mer voksne studenter som ønsker å lære seg teknikker eller komme i gang og utvikle egne prosjekter i møte med profesjonelle veiledere.

Filmmediet virker fremdeles overveldende og utilgjengelig å arbeide med til tross for at vi gjennom mobiltelefonene filmer nærmest hver dag. Vi ønsker med et eksperimentelt studium over ett år å gjøre video og film tilgjengelig for flere og forhåpentligvis gi studentene gleden av og muligheten til å arbeide med dette i den sammenhengen de har et behov for etter endt skolegang.

Hvem er den nye utdanningen ment for og hvordan foregår undervisningen? Er det en praktisk eller en teoretisk utdannelse?

Utdanningen kan passe for mange men grovt deler vi det i to. Fordi vi tilbyr deltidsstudium på kveldstid åpner det opp for voksne mennesker med ulik erfaring og ikke kun unge mennesker som er i utdanningsløpet. Det kan fungere som et tillegg til en eksisterende kunstnerisk praksis i andre medier eller for mennesker som trenger kunnskap om å lage video eller film i det de allerede jobber med. Mens dagskolen som er et fulltidsstudium i større grad retter seg mot unge mennesker som søker seg i en kunstnerisk eller filmatisk retning. Det kan også fungere som et springbrett til videre studier innen høyere utdanning på skoler som krever tidligere arbeid og erfaring.

Undervisningen legger opp til mye praktisk arbeid med veiledning fra aktører fra den profesjonelle videokunst- og filmverden. Det er essensielt med veiledning fra de aller beste utøverne i feltet, slik vi også praktiserer på skolens fotolinje. Workshop og prosjekter, forelesninger, ekskursjoner og praktiske øvelser fordeles utover året og gis av ulike gjestelærere med kunstnerisk eller teknisk tilnærming. Vi er opptatt av at skolen virkelig BRUKES av studentene og av erfaring fra fotoutdanningen vår arbeider studentene også her på fritiden hvis skolen er ledig både kveld, helg og natt.

Det vil være både en praktisk og teoretisk utdannelse, men absolutt overvekt av praktisk arbeid.

LES MER OM OSLO FOTOKUNSTKOLES NYE FILM- OG VIDEOUTDANNING OG SØK SKOLEPLASS FOR OPPSTART HØSTEN 2019.

Ønsker du å studere fotografi? Les mer om Oslo Fotokunstskole og søk skoleplass for heltids- og deltidsstudium (kveld). Oslo Fotokunstskole er en fotoskole i Oslo for deg som ønsker å utforske dine kreative evner i et engasjerende og dynamisk miljø. Skolen ble etablert i 1989 og holder til i velutstyrte lokaler ved Alexander Kiellands Plass. Les mer om hvordan du kan starte din fotoutdanning på oslofotokunstskole.no.

Reklamer

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s