Randi Nygård på Melk

I utstillingen «Sikt, sjikt, dikt» på MELK utforsker Randi Nygård menneskers forhold til naturen og hvordan vi påvirker den. Vi har snakket med Ruby Paloma fra utstillingsplattformen Tokonoma som står bak utstillingen:

Randi Nygård, Sikt, sjikt, dikt, 2019, Tokonoma at MELK. Photo: Christian Tunge. Courtesy of Tokonoma

Dere viser i disse dager utstillingen «Sikt, sjikt, dikt» på Melk. Kan du si noe om hva publikum får se i denne utstillingen?

“Sikt, sjikt, dikt” er en utstilling av Randi Nygård hvor hun utforsker menneskers forhold til naturen og hvordan vi påvirker den. Randi er interessert i usynlige, tilfeldige og irrasjonelle sammenhenger mellom natur og mennesker og hvordan språket vårt er med på å forme hvordan vi tolker og behandler omgivelsene våre. Gjennom kunsten viser hun at naturen har en verdi i seg selv ved å skape entusiasme for og undring rundt levende vekster, dyr, partikler og naturfenomener. Hun synliggjør at naturen er et økologisk system vi er en del av og ikke en ressurs for oss og fremtidige generasjoner.

Arbeidene til Randi i utstillingen kombinerer faktiske objekter fra naturen med funne bilder av natur satt sammen med materialer som speil, papir og collager av magasiner. Med en tverrfaglig innfallsvinkel hentet fra vitenskapelige tekster, poesi, filosofi og egne observasjoner åpner Randi opp for å se verden på en mer åpen og kompleks måte. Ved å kombinere figurative og abstrakte elementer med vitenskapelige og poetiske betraktninger avdekker hun også mikro-sammenhenger i økosystemet som vi ofte ikke får med oss.

Randi Nygård, Sikt, sjikt, dikt, 2019, Tokonoma at MELK. Photo: Uli Holz. Courtesy of Tokonoma

Dette er den andre utstillingen Tokonoma presenterer på Melk. Hva er Tokonoma og hva var bakgrunnen for at du startet dette initiativet?

Jeg startet opp som selvstendig produsent, kurator og skribent i 2017 etter flere år som daglig leder på et kommersielt galleri. Jeg ville eksperimentere med alternative representasjons- og visningsmodeller for unge kunstnere, der forholdet mellom det kommersielle og ikke-kommersielle ikke alltid måtte være forutbestemt. Jeg ville også utforske hvordan jeg som formidler av kunst kunne arbeide tettere med kunstnerne i produksjonsprosessen. Da var jeg nødt til å finne på noen nye finansieringsmodeller for å kunne lage utstillinger.

Tokonoma er en utstillingsplattform jeg startet for å kunne kommunisere ut mot et større publikum, som tar utgangspunkt i lengre samtaler med kunstnere og et felles ønske om å lage en offentlig hendelse som et resultat av disse samtalene. Tokonoma er et flyttbart prosjekt der det inngås bytteavtaler med eksisterende visningssteder om at Tokonoma får låne visningsplass mot at vertsstedet får rådgivning eller tjenester og ekstra innholdsproduksjon.

Randi Nygård, Hand over blom 3, 2018. Sikt, sjikt, dikt, 2019, Tokonoma at MELK. Photo: Christian Tunge. Courtesy of Tokonoma

En rød tråd i Nygårds kunstnerskap er hvordan vi som mennesker forholder oss til og påvirker naturen. Hvordan blir denne tematikken utforsket i utstillingen på Melk?

For å gjøre noe med klimakrisen vi står midt oppe i må samfunnet omstille seg. Raskt. Kulturfeltet kan bidra til dette ved å hjelpe oss å ta inn over oss hva det er som skjer med miljøet, ikke bare gjennom fakta men også gjennom sensibilitet. Randis kunst viser oss at vi inngår i naturlige kretsløp og at vi har konstruert en rekke samfunnsstrukturer som vi må endre for å stanse klimakrisen. Arbeidene i utstillingen er med på å gjøre oss mer bevisste og følsomme på omverdenen ved å fokusere på naturens mer poetiske sider.

Randi viser tre forskjellige serier med arbeider: speilarbeider, frottager og collager satt sammen av magasiner. I speilarbeidene blir betrakteren satt inn i tomrommet etter utrydningstruete planter slik at betrakteren ses sammen med objektet. Dette gir en forståelse av måten vår livsførsel på ett sted på jorden kan påvirke naturen et helt annet sted. Det største av disse verkene, Sikt, sjikt, dikt (bomull, skyer, fugl, sjøsprøyt) refererer til hvordan skyer blir til gjennom sjøsprøyt, at fugler kan sveve i luften i månedsvis uten å lande ved å spise luftplankton som lever inne i skyer, og hvordan bomullsproduksjon er med på å tørke ut hav og elver.

I de fem frottagene Hand over blom 1-4 og Nøtteskriket har Randi lagt tynne ark over henholdsvis blomster og en utstoppet fugl, og gnidd over objektet på forsiden av arket med pastellkritt på hendene (hun har tidligere også laget frottager på en isbre og av fjes). Teknikken gjør at objektenes egne uttrykk og egenskaper kommer frem og etterlater et abstrahert og sart avtrykk av taktile og formale kvaliteter man ikke kan se med det blotte øyet.

Randi Nygård, Så myke som ein ber, riksdekkande jordoverflata og forholda der (Costume og National Geographic) 1 og 2, 2018. Sikt, sjikt, dikt, 2019, Tokonoma at MELK. Photo: Uli Holz. Courtesy of Tokonoma

En iøynefallende og særegen teknikk som Nygård arbeider innen, også i denne utstillingen, er tredimensjonale kollasjer. Kan du si noe om disse og hvordan kunstneren fremstiller de?

Collage har gjennom kunsthistorien vært en metode for kunstnere å re-eksaminere og omklassifisere: å vise alternative sammenhenger mellom ting. Randis to collager Så mykje som ein ber, riksdekkande jordoverflata og forholda der (Costume og National Geographic) 1 og 2 er satt sammen av to magasiner med forskjellig innhold og i forskjellig fysisk format, motemagasinet Costume og National Geographic. Sidene i de to bladene flettes inn i hverandre (ett og ett ark fra hvert magasin legges over det andre). Randi skjærer deretter langsetter konturene og kontrastene i bildene på sidene som ligger over hverandre. Bilder som ellers ville vært skjult reiser seg opp gjennom hulrom fra overliggende sider slik at møter mellom bilder, utsnitt og forhold som tidligere var usynlige kommer frem og en ser flere sider på én gang. Linjer med tekst som går innover i nye objekter skaper også organiske former. I dét det flate blir romlig og det figurative går mot abstraksjon, fremstår det vitenskapelige som poetisk og det politiske og formale blander seg sammen. I dette ligger et ønske om å se verden som mer åpen, men også som mer sammenhengende ved at det skapes nye koblinger mellom ting vi ellers forholder oss til som urelaterte.

Randi Nygård, Tomrom etter Calathea, 2019. Sikt, sjikt, dikt, 2019, Tokonoma at MELK. Photo: Uli Holz. Courtesy of Tokonoma

UTSTILLINGEN SIKT, SJIKT DIKT AV RANDI NYGÅRD PRESENTERES AV TOKONOMAMELK TIL OG MED SØNDAG 03. MARS. 

Ønsker du å studere fotografi? Les mer om Oslo Fotokunstskole og søk skoleplass for heltids- og deltidsstudium (kveld). Oslo Fotokunstskole er en fotoskole i Oslo for deg som ønsker å utforske dine kreative evner i et engasjerende og dynamisk miljø. Skolen ble etablert i 1989 og holder til i velutstyrte lokaler ved Alexander Kiellands Plass. Les mer om hvordan du kan starte din fotoutdanning på oslofotokunstskole.no.

Reklamer

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s