OFKS-avgangsutstilling 2019

Onsdag 29. mai åpner avgangsutstillingen til Oslo Fotokunstskole i Møllergata 6 kl. 19:00. Vi har snakket med kunstner Morten Andenæs som har vært mentor for halve klassen om prosessen som har ledet opp mot utstillingen:

Fra avgangsprosjektet til Sara Abraham.

Du har vært mentor for halve avgangsklassen. Hvordan har det vært å følge prosessen fra idé til ferdig prosjekt?

Nå har jeg jo faktisk ikke sett det endelige resultatet som forhåpentligvis ender på veggen, men det er alltid gøy å se alle de ulike måtene studenter jobber på. Det finnes utallige måter å nå målet på… Noen surrer rundt og river seg i håret til siste uken da det plutselig løsner; andre jobber taktfast og møysommelig og dykker ned i arbeidet sitt, kanskje for langt ned så de ikke rekker opp i tide for å få puste, mens andre igjen…vel. Prikk prikk prikk. Det morsomme er å kunne komme under huden på hver enkelt og forstå prosjektet ut ifra deres premisser, heller en mitt – der får jeg meg ofte en overraskelse, når jeg på den tredje eller fjerde veiledningen skjønner at det jeg foreslo helt innledningsvis var totalt misforstått fra min side …

Fra avgangsprosjektet til Lea Stuedahl.

Er det noen tendenser å spore blant årets studenter i hvordan de tilnærmer seg fotografiet?

Hm. Heller enn å svare direkte på det, så oppleves det vel som om noe av det de fleste kanskje sirkler rundt har å gjøre med spørsmål knyttet til identitet. Syntes å huske at Kristian Skylstad sa noe lignende i fjor da han ble bedt om å svare på et slikt spørsmål, og mulig det reflekterer over på oss lærere dette, men de fleste i tjueårene driver jo og baler med en del identitets spørsmål. Eller, vi blir kanskje mange av oss aldri helt ferdig med det heller. Men jeg tror det er sunt. Fotografi handler i stor grad om å prøve å forstå innvirkningen bilder og en generell bildekultur har på våre verdensanskuelser, og i det ligger det en del spørsmål knyttet til identitet. Hvorfor ser jeg verden slik jeg gjør?

Fra avgangsprosjektet til Ingve Ottesen.

Oslo Fotokunstskole er den eneste skolen i Norge som spesialiserer seg på kamerabasert kunst og til høsten utvides tilbudet med en linje for video og film. Hvor viktig er det å ha denne typen skoler som gir et frirom for å eksperimentere og utvikle et kunstnerskap i et tidlig stadium? Har du noen råd å komme med til avgangsstudentene som nå skal videre i deres utvikling som kunstnere?

 Jeg skulle til å si at jeg skulle ønske at jeg hadde et slikt sted å gå til da jeg var tjue, men det hadde jeg jo på sett og vis … Det som kanskje er spesielt viktig med et sted som OFKS er den oppfølgingen man får, og den hadde ikke jeg i samme utstrekning. Om man er villig som student til å bruke ressursene, dvs. fasilitetene og særlig lærerne og veilederne, så er de der ikke som autoriteter som skal fortelle deg om du er flink eller ikke, men som guider, samtalepartnere. Og de er der for hver enkelt. Det er faktisk ganske rått.

Det som kanskje er litt vanskelig for mange å frigjøre seg fra, er at kunsten og denne form for utdanning krever en annen type tilnærming enn den de aller fleste er vant til. Det hjelper ikke å være flink gutt eller pike. Et godt prosjekt følger ikke nødvendigvis gitte regler og har ingen fasit. Det er prosesser, og noe av det jeg håper at studentene går ut fra skolen med er en forståelse for hva slags prosesser som skal til for å lage kunst. Man læres opp i stor grad gjennom mange år på skole, til å følge visse maler og søke etter de riktige måtene å gjøre ting på, mens kunsten handler om å redefinere det mulige, å revurdere språk og kommunikasjonsformer, og da er det plutselig ikke så viktig om du lager et fiks, ferdig prosjekt – det er ikke det du får klapp på skulderen for.

Mange er nok ute etter å få karakterene sine, som om de gir en objektiv pekepinn på hvor de er og hvordan det hele kommer til å ende, men slik er det jo ikke. Man må lære, både studenter og vi som er ferdige, å tåle å stå i uvissheten, og leve med at vi til tider lager ting andre liker og berøres av, og andre ganger gjør vi ting ingen skjønner, men alt er del av en større prosess som først blir synlige etter flere tiår. Og da er det jo heller ikke så farlig om man gjør et prosjekt som ikke ble perfekt til en utstilling, for det er helheten som er viktig. Hva er det jeg leste et sted, noe samboeren min tok ut av Morgenbladet for mange år siden hvor en eller annen kulturpersonlighet ble spurt om hva de ville sagt til sitt tjue år gamle jeg om de fikk sjansen? Det er ikke så farlig. Det tenker jeg er gode ord. Det er ikke så farlig.

Fra avgangsprosjektet til Einar Fuglem.

AVGANGSUTSTILLINGEN TIL OSLO FOTOKUNSTSKOLE VISES I MØLLERGATA 6 (TIDLIGERE HUSEBY MØBLER) FRA 29. MAI TIL 02. JUNI. VELKOMMEN TIL VERNISSASJE ONSDAG 29. MAI 19:00-22:00. UTSTILLINGEN ER ÅPEN TORSDAG TIL SØNDAG 11:00-17:00. FOR MER INFO, SE FACEBOOK-EVENT.

Ønsker du å studere fotografi eller vil du studere videokunst og film? Les mer om Oslo Fotokunstskole og søk skoleplass for heltids- og deltidsstudium (kveld). Skolen tilbyr undervisning i de to linjene «fotografi» og «film og video». Skolen tilbyr også fotokurs. Oslo Fotokunstskole er en fotoskole i Oslo for deg som ønsker å utforske dine kreative evner i et engasjerende og dynamisk miljø. Skolen ble etablert i 1989 og holder til i velutstyrte lokaler ved Alexander Kiellands Plass. Les mer om hvordan du kan starte din fotoutdanning eller filmutdanningpå oslofotokunstskole.no.

 

Reklamer

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s