Overvåkning forkledt som omsorg

I mars i år, tok kunstner og forfatter Victoria Durnak på seg rollen som familiearkitekt for en norsk småbarnsfamilie. Nå viser hun resultatet i en utstilling på Atelier Nord. Vi har snakket med Victoria om hva en familiearkitekt gjør og om hvordan overvåkning ofte legitimeres som en form for omsorg:

Installasjonsbilde, Victoria Durnak – Familiearkitekten. Foto: Julie Hrncirova

Du er aktuell med utstillingen «Familiearkitekten» på Atelier Nord. Hva får publikum se i utstillingen? 

Jeg stiller ut én video, fire vevde filleryer, et lydverk, noen tekster på glass, noen tekster på mobildeksler, samt et overvåkningsverk der en del av galleriet filmes med et lite kamera og vises på en mobilskjerm et annet sted i rommet.

Hva er egentlig en familiearkitekt og hva er det som vekket din interesse for nettopp denne sysselen?

Dersom du har et problem i familien, et barn som ikke vil lystre eller en ugunstig familiedynamikk, kan du hyre en familiearkitekt gjennom det amerikanske firmaet Cognition Builders. Arkitekten flytter inn med dere for en periode og installerer overvåkningskamera i alle rom. Et ytterligere team med arkitekter følger familiens minste bevegelser gjennom lyd- og videoopptak. Ekspertene utarbeider et regime for å få familien tilbake på rett kjøl, men dette er ikke en løsning for hvem som helst. Et oppdrag kan koste så mye som 80 000 dollar. Jeg er interessert i hvordan kapitalismen gjennomsyrer våre mest intime forhold, hvordan mennesker møtes i dag og hvordan overvåkning ofte legitimeres som en form for omsorg.

Stillbilde fra Victoria Durnak – Familiearkitekten (2019), video 8:00 min.

Elektronisk overvåkning fungerer både som kunstnerisk metode og tematikk i prosjektet ditt. Kan du utdype dette og din interesse for tematikken.

I videoen «Familiearkitekten» (2019) forteller jeg om da jeg ble ansatt som familiearkitekt av venninna mi. Datteren hennes på tolv var inne i en utfordrende periode og venninna mi følte at de hadde prøvd alt. Ettersom jenta allerede kjente meg ble jeg nødt til å følge familien fra atelieret, gjennom en live stream. For å se hendelsene i perspektiv, oversatte jeg blant annet den innsamlede dataen til fire grafiske filleryer. En rye viser familiens positive interaksjoner, nøytrale utvekslinger, munnhuggeri og intense konflikter. En viser frekvensen av klemmer og kjærtegn, samt avvisninger av disse. I vår tid er det uvisst hvem som sitter på informasjon om oss og hva den brukes til.

Detalj fra Victoria Durnak – Familieportrett (2019), strømadapter med kamerafunksjon, iPhone 6. Foto: Julie Hrncirova

I tillegg til din praksis som visuell kunstner er du også skjønnlitterær forfatter med en rekke utgivelser på merittlisten, deriblant utkom din siste roman «Smilefjes. Tommel opp. Regnbue» i april. Hvordan ser du på samspillet mellom de to måtene du arbeider på?

Det er veldig befriende å kunne veksle mellom å skrive og lage kunst. Jeg velger den formen som gagner ideen. Innimellom kan jeg ha ideer til kunstverk som jeg heller skriver inn i en bok. I min forrige roman «Senteret» (2017) kjøper hovedpersonen klær på H&M som hun bruker i en uke uten å klippe av prislappen. Hun drar deretter til butikken og legger plaggene pent tilbake. Dette tenkte jeg opprinnelig å gjøre som et verk til en utstilling.

Min siste roman «Smilefjes. Tommel opp. Regnbue.» deler tematikk med en utstilling jeg viste på Podium i 2017. I Kina kan du ansette en såkalt elskerinnejager dersom du oppdager at ektefellen din er utro. I utstillingen fortalte jeg om da jeg engasjerte en elskerinnejager for å redde forholdet til en bekjent i hjembyen min Lillestrøm. Romanen følger Ivana som også opptrer som elskerinnejager, denne gangen på Lambertseter i Oslo. Jeg var rett og slett ikke ferdig med tematikken etter utstillingen, det føltes som om det var mer å utforske.

Victoria Durnak – Familiearkitekten (2019), video, 8:00 min. Foto: Julie Hrncirova

UTSTILLINGEN «FAMILIEARKITEKTEN» AV VICTORIA DURNAK VISES PÅ ATELIER NORD TIL OG MED 16.06. ONSDAG 12.06. ARRANGERES DET HØYTLESNING AV TEKSTER OM FAMILIEN MED NORA EIDE, LINN STRØMSBORG OG NILS-ØIVIND HAAGENSEN I UTSTILLINGEN.

Ønsker du å studere fotografi eller vil du studere videokunst og film? Les mer om Oslo Fotokunstskole og søk skoleplass for heltids- og deltidsstudium (kveld). Skolen tilbyr undervisning i de to linjene «fotografi» og «film og video». Skolen tilbyr også fotokurs. Oslo Fotokunstskole er en fotoskole i Oslo for deg som ønsker å utforske dine kreative evner i et engasjerende og dynamisk miljø. Skolen ble etablert i 1989 og holder til i velutstyrte lokaler ved Alexander Kiellands Plass. Les mer om hvordan du kan starte din fotoutdanning eller filmutdanningpå oslofotokunstskole.no.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s