Tilbake til røttene i ny utstilling

Fra Jenny Rydhagens utstilling «Another story» på Bærum Kunsthall.

Da Jenny Rydhagen så seg mett på flommen av digitale bilder som velter innover oss begynte hun å tenke på hva det var som fikk henne til å begynne med fotografi på 90-tallet. Nå vises resultatet i hennes første soloutstilling på fem år.

Torsdag 09. januar åpner du utstilling ”Another story” bestående av helt nye arbeider på Bærum Kunsthall. Hva får publikum se i utstillingen?

Jeg viser et lite utvalg bilder i forskjellige formater fra en fotografisk serie av generiske stripete tekstiler i svarthvitt som er dobbelteksponert. De mønstrene vi tilsynelatende ser i bildene er fiktive, skapt gjennom denne fordoblingen. Bildene henger løst på veggen fra trelister, likt veggtepper.

Dette er din første soloutstilling på fem år, og verkene i utstillingen skiller seg tydelig fra kunsten du laget sist du stilte ut. Hva har skjedd på atelieret siden sist? Er dette en ny fase i kunstnerskapet ditt?

Ja, det er på mange måter en ny fase, men samtidig har jeg delvis vendt tilbake til prosesser og metoder jeg benyttet meg av tidlig i mitt kunstnerskap på 90-tallet. Min inngang til fotografiet den gangen var gjennom fotografiske collager og objekter og det var denne tråden jeg hadde behov for å ta opp igjen, en mer undersøkende og eksperimenterende tilnærming til det fotografiske mediet enn jeg hadde hatt det siste tiåret – til hva et fotografi kan være.

I møtet med den digitale flommen av bilder som veltet innover oss det siste tiåret gjennom smarttelefonen opplevde jeg en periode en slags følelse av overspising på dårlig take- away og mistet en stakket stund troen på de egenskapene til mediet som hadde fått meg til å velge fotografi. En slags eksistensiell fotografisk krise, kan man si. Jeg var også litt lei av fokuset på planlegging, ferdiggjøring og streben etter den perfekte kopien som en større produksjon innebærer, at fotografiet til syvende og sist er et uhyre flatt medium som kan gjengi det taktile så presist men like fullt er utrolig lite taktilt i seg selv. Jeg ønsket derfor å bevege meg inn i et for meg mer fysisk og uforutsigbart fotografisk landskap, et sted der veien blir til mens man går, gjennom prøving og feiling. I denne perioden med utforskning har atelieret mitt vært et viktig sted, et laboratorium for å klippe i bilder, konstruere objekter og avfotografere de. Bearbeidingen av bildene i etterkant har ofte blitt vel så viktig som å ta de.

Fra Jenny Rydhagens utstilling «Another story» på Bærum Kunsthall.

I utstillingen har du benyttet dobbelteksponering som et sentralt virkemiddel. Kan du si noe om dette?

De siste årene har jeg utforsket forskjellige verktøy og virkemidler som herjer med det indeksikale i fotografiet, gjennom collager, refotograferinger av tredimensjonelle fotocollager, klipping i negativ og andre manipulasjoner av fotografiets gjengivelse av virkeligheten. Jeg har vært interessert i det som skaper en friksjon for øyet og som bevisstgjør betrakteren om sitt seende. Akkurat i denne serien ble dobbelteksponeringen et verktøy for å skape en optisk illusjon for øyet. Tekstilenes taktile overflater blir gjennom dobbelteksponeringen gjort om til en slags umulig immateriell taktilitet. Men som sagt, det er ikke teknikken i seg selv som interesserer meg, det er heller hva slags opplevelse den kan bidra til å formidle.

Fra Jenny Rydhagens utstilling «Another story» på Bærum Kunsthall.

Du har jobbet med fotografi siden 90-tallet, men har din utdannelse fra den forhenværende malerlinjen på Kunstakademiet i Oslo. Hvordan har dette påvirket din til tilnærming til fotomediet?

Vi som jobbet med fotografi og hadde bakgrunn fra akademiet forholdt oss nok vel så mye til kunsthistorien generelt som til fotografiets historie. Kanskje gikk vi glipp av den mediespesifikke diskursen rundt fotografi, men vi var samtidig også fristilt fra den.
Fotografiet var også bare én av mange teknikker vi lærte der, og erfaringen med å jobbe med flere type materialer og teknikker har gitt en annen innfallsvinkel til fotografiet enn en ren fotografisk utdannelse hadde gitt. Jeg ser at omdreiningen i mitt kunstnerskap den siste tiden nok også mye handler om en slags lengsel tilbake denne tilstanden, en mer fysisk måte å jobbe på, nærmere det å male eller tegne. Jeg har også gjort noe silketrykk og begynt å tegne litt igjen, så behovet for det taktile i arbeidet er nok en erfaring jeg har med meg fra akademitiden og som kanskje vil bli enda mer synlig for meg i kommende prosjekter.

UTSTILLINGEN «ANOTHER STORY» AV JENNY RYDHAGEN VISES PÅ BÆRUM KUNSTHALL I PERIODEN 09.01. – 02.02. UTSTILLINGSÅPNING TORSDAG 09. JANUAR 18-20. JENNY RYDHAGEN UNDERVISER I BILLEDFORSTÅELSE OG ESTETIKK PÅ OSLO FOTOKUNSTSKOLE.

Ønsker du å studere fotografi eller vil du studere videokunst og film? Les mer om Oslo Fotokunstskole og søk skoleplass for heltids- og deltidsstudium (kveld). Skolen tilbyr undervisning i de to linjene «fotografi» og «film og video». Skolen tilbyr også fotokurs. Oslo Fotokunstskole er en fotoskole i Oslo for deg som ønsker å utforske dine kreative evner i et engasjerende og dynamisk miljø. Skolen ble etablert i 1989 og holder til i velutstyrte lokaler ved Alexander Kiellands Plass. Les mer om hvordan du kan starte din fotoutdanning eller filmutdanningpå oslofotokunstskole.no.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s