Hedrer fotopioner og botaniker i ny utstilling

Ulla Schildts siste utstilling er en hyllest til Svalbards første kvinnelige forsker og pioner innen fargefoto i Norge, Hanna Resvoll Holmsen. Vi har snakket med Ulla om hennes pågående utstilling på Bærum Kunsthall:

Installasjonsfoto fra utstillingen «Flowers from Svalbard» av Ulla Schildt på Bærum Kunsthall

Du er aktuell med utstillingen «Flowers from Svalbard» på Bærum Kunsthall. Hva får publikum se i utstillingen?

Utstillingen viser 12 fotografier i ulike formater og størrelser. To av arbeidene er fra min separatutstilling på Akershus Kunstsenter i 2015, «A Rare Visitor», resten av arbeidene er fra 2018/2020 og jeg har brukt historiske bilder fra to forskjellige samlinger. I tillegg til mine egne arbeider har jeg invitert med billedkunstner Siv Bugge Vatne som deltar med en installasjon, og Stephanie von Spreter har skrevet et essay om utstillingen.

«Cerastium arcticum», 1908 (2020), Autochrome/ Giclée print, 21 x 21 cm, fotograf Hanna Resvoll- Holmsen.

Du har omtalt utstillingen som en hyllest til den norske botanikeren Hanna Resvoll-Holmsen (1873-1943). Hvem var hun og hvorfor har du villet lage en hyllest til nettopp henne?

De siste årene har jeg jobbet med utstillingskonsepter som tar utgangspunkt i menneskets behov for å samle, ordne og dermed kontrollere verden. Hanna Resvoll-Holmsen var en botaniker, forsker, naturverner og fotopioner som levde samtidig med blant andre Roald Amundsen (1872 – 1928). Hun var en av de første i Norge som tok fargefotografier, med såkalt Autochrome-teknikk, og reiste alene med kamera, glassplater og annet utstyr til Svalbard. På tross av hennes viktige og nyskapende arbeid er hun (som mange andre kvinnelige fagpersoner) relativ lite kjent blant et større publikum. Jeg ønsket rett og slett å hedre Hanna og hennes arbeid, spesielt som fotograf og naturverner.

«Untitled I» og «Untitled II», 1908 (2020), Giclée print, 23,5 x 32 x 17 cm.

I tillegg til dine egne fotografier har du benyttet arkivfotografier fra både Roald Amundsen og Hanna Resvoll-Holmsen. Kan du si noe om dette materialet og hvordan du har benyttet deg av det i arbeidet med utstillingen?

Et viktig perspektiv for meg i arbeidet er miljøperspektivet. Forandringer i klima og artsmangfold skjer veldig fort og menneskelige aktiviteter har en betydelig innvirkning på jordas globale økosystemer. Arkivbildene fra Amundsen og Resvoll-Holmsen fungerer som et type bakteppe for mine bilder. Spesielt i Amundsens bilder kan man lese en type tro på menneskets muligheter i å «vinne over» naturen og beherske naturen. I dagens perspektiv fremstår dette problematisk og tvinger oss til å finne andre måter å tenke på.

Ved å blande mine arbeider med arkivbilder ønsker jeg å ha dialog med disse to tidsalderne: hvor vi kommer fra og hva som kommer å skje med oss. Bruk av arkivbilder passer også veldig bra til mitt bildespråk hvor jeg prøver å balansere mellom det «ekte» og uekte, det som eksisterer og det som er bare en etterligning eller en drøm. Jeg ser på arkivbildene som «Haunts», eller skygger, eller små noveller.

«All the happy Endings», 2019 (2020), Giclée print, 32 x 32 cm.

Fotografier og annen dokumentasjon fra ekspedisjoner til arktiske områder er nærmest vevd inn narrativet om det moderne Norge og vårt nasjonale selvbilde. Hva var det som fikk deg til å interessere deg for en ekspedisjon som fant sted for mer enn 100 år siden? 

2016 begynte jeg å jobbe med utstillingen «For a gentle song would not shake us if we never heard a loud one» (kuratert av Stephanie von Spreter, vist på Fotogalleriet, Oslo 2016 og Fotografisk Center, København 2018) og ble interessert av hvordan de arktiske områdene er blitt ansett som fjerne, ugjestmilde og farlige, men også hvordan den vakre og fryktinngytende naturen i nord helt siden romantikken, har blitt knyttet til det sublime og det opphøyde. I forbindelse med dette arbeidet besøkte jeg Norsk Maritimt Museum. Her så jeg noen helt fantastiske håndkolorerte glasspositiver fra Roald Amundsens reise til Sydpolen. På et senere tidspunkt jobbet jeg med serien «The Garden» og ble introdusert for Hannas autochrome bilder. Disse bildene var også fine, men mye mer nøkterne og realistiske dokumentasjoner av verden. Som fotograf er det veldig interessant å se hvilken rolle fotografiet har spilt i forbindelse med to helt forskjellige personer som har levd samtidig i samme land.

Installasjonsfoto fra utstillingen «Flowers from Svalbard» på Bærum Kunsthall av Ulla Schildt.

UTSTILLINGEN «FLOWERS FROM SVALBARD» AV ULLA SCHILDT VISES PÅ BÆRUM KUNSTHALL TIL OG MED 02. FEBRUAR.

Ønsker du å studere fotografi eller vil du studere videokunst og film? Les mer om Oslo Fotokunstskole og søk skoleplass for heltids- og deltidsstudium (kveld). Skolen tilbyr undervisning i de to linjene «fotografi» og «film og video». Skolen tilbyr også fotokurs. Oslo Fotokunstskole er en fotoskole i Oslo for deg som ønsker å utforske dine kreative evner i et engasjerende og dynamisk miljø. Skolen ble etablert i 1989 og holder til i velutstyrte lokaler ved Alexander Kiellands Plass. Les mer om hvordan du kan starte din fotoutdanning eller filmutdanningpå oslofotokunstskole.no.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s